Een verhaal over vooroordelen.

leentje4trixie 05 november 2019
Ish Ait Hamou
Geboren in Vilvoorde(Brussel) op 9 April 1987 heeft Marokkaanse roots.
Is vooral bekend geworden als jurylid bij So you think you can dance.
Hij was /is Hip hop danser,choreograaf en tv presentator.
Ish was ook te zien in het tv programma Terug naar eigen land.
Als auteur schreef hij de boeken Hard-hart,Cecile en Als je iemand verliest die je niet kan verliezen dit boek werd verfilmd(kort film-Klem).
Zijn voorstellingen Aangenaam ik ben Ish waren een schot in de roos en razend populair.

En nu is Ish Ait Hamou er met zijn nieuwste boek Het moois dat we delen.

Nog maar ongeveer een maand na de eerste druk is dit boek al aan zijn derde druk nu.
En dat is geen toeval als je een blik op het boek werpt en de korte inhoud kent.
De mond op mond reclame en de eerste lovende recensies doen de rest om van dit boek een bestseller te maken.

Wow Ish Ait Hamou Het moois dat we delen heeft veel indruk op me gemaakt.Voor het lezen van dit boek heb ik mijn tijd genomen.Ik voelde vooral een enorme verontwaardiging bij dit boek het is intens triest wat Soumia meemaakt maar mijn verontwaardiging overstijgt dit nog.Een paar keer tijdens het lezen heb ik het boek dan ook dichtgeslagen om op een later tijdstip verder te lezen.Net als bij je voorstellingen is dit iets wat me nog lang zal bijblijven en hopelijk kan je ons, mij en anderen een wijze les leren.

Het verhaal is opgedeeld in vier delen, in deel één Zij,vertelt Soumia over haar aandeel in het verhaal.
Soumia is een jonge moslima die een mooi leven voor zich heeft als het noodlot toeslaat ongewild word ze mee veroordeeld voor de fouten van anderen en word ze niet geloofd en door de gemeenschap uitgespuwd en veroordeeld.

Deel twee is het Hij deel daar speelt Luc een grote rol in.Luc is een weduwnaar die eenzaam zijn dagen slijt.
Net als vele anderen in de maatschappij deelt hij zijn ongenoegen over de migranten en dan vooral de moslims in zijn omgeving.
Door een voorval van een tijd geleden is zijn oordeel over de vreemdelingen nog verslechterd.
Luc is een verbitterde oude man die net als zijn familieleden en vele anderen zijn oordeel allang klaar heeft en iedereen die vreemdeling is al bij voorbaat veroordeeld.

Deel drie is het Hij & Zij deel daar ontmoeten Soumia en Luc elkaar.
Luc weet wie zij is maar Soumia weet niet wie Luc is.
Alhoewel Luc sympathie voelt voor Soumia haat hij haar ook en Soumia voelt enerzijds ook de vijandigheid en de momenten waarop Luc lijkt te ontdooien.Ze begrijpt het niet,hoe kan ze het ook weten wat er bij Luc speelt?

En dan deel 4 het Wij deel en ook het einde van het verhaal.
We weten nu alles van Soumia en haar familie,van Luc en zijn familie en van Soumia en Luc.

Dit boek vertelt een verhaal over oordelen en veroordelen over dat wat er altijd al was racisme.
Een verhaal dat vooral de laatste jaren nog verergerd is door de komst van het wereldwijde terrorisme.
Een deel van de mensheid die radicaliseren en die daardoor heel hun volk meesleuren in de negativiteit.
Wat we moeten onthouden maar altijd vergeten of ons niet willen herinneren is dat het niet is omdat één iemand of een groep mensen een fout maken niet per definitie iedereen van die nationaliteit slecht is ongeacht of het nu Belgen zijn of buitenlanders.

Meer recensies van leentje4trixie