Hier krijg je dorst van!

Liana 10 november 2019
Dor is een spannend Young Adult boek dat een akelige en angstaanjagende situatie schetst van de toekomst die wel eens werkelijkheid zou kunnen worden als we doorgaan hoe we nu bezig zijn. We weten namelijk allemaal hoe de droogte zijn impact heeft op ons leven en tijdens de zomer zijn er ook vaak verboden om je gras niet te besproeien zoals die beschreven zijn in het boek. Maar wat als er simpelweg geen water meer uit de kraan zou komen? Er breekt een gevecht uit op leven en dood.

Dor is niet alleen razend actueel, maar ook razend spannend. De spanning loopt op en de plotwendingen verrassen je keer op keer. Het boek is op bepaalde momenten ook hartverscheurend: familieleden raken spoorloos en zo worden families van elkaar gescheiden.

In het boek volgen we voornamelijk Alyssa, haar broertje en haar buurjongen. Naast dat we hun verhaal volgen, besteden de auteurs ook aandacht aan hoe andere mensen de Tap-Toe beleven. Zo is er bijvoorbeeld een fragment van iemand die in de luchthaven is en die daar niet weggeraakt omdat simpelweg iedereen wilt vluchten. Deze fragmenten geven een andere kijk op de Tap-Toe en zo zorgen ze ervoor dat heel wat personages – die de Tap-Toe elk op hun eigen manier meemaken – een stem krijgen. De auteurs zijn er ook in geslaagd om al die verschillende blikken op de Tap-Toe aangenaam weer te geven waardoor er geen overvloed aan personages is.

Ik vond het dan ook een heel goed boek, alleen vond ik dat het op het einde allemaal nogal snel was afgelopen. Misschien was het omdat ik zo in het boek zat dat ik gewoon niet wilde dat het gedaan was en uiteraard kon het boek niet eeuwig blijven doorgaan, maar anderzijds leek het gewoon een beetje overhaast.

Vader en zoon Shusterman hebben een dystopisch boek neergezet dat inspeelt op de actualiteit. Ze hebben daarbij rekening gehouden met de kleine gevolgen van het feit dat je geen water hebt en de grote gevolgen dat dit probleem heeft op de maatschappij en op hoe de mensen veranderen. Het einde voelde voor mij wat afgerateld, maar dat kan ook zijn omdat ik simpelweg nog geen afscheid wilde nemen van het verhaal. Dor is dan ook zeker een aanrader voor een breed publiek van lezers.

Meer recensies van Liana