Aanrader!

Liana 10 juni 2020
Na Carlie’s debuut Heerestraat en Rozenlaan is er nu ook een tweede boek: Het meisjesmanifest, dat het verhaal vertelt van Tess, Kati en Sara die beste vriendinnen zijn. Wanneer het schooljaar terug begint na een fantastische zomer met Lars, wordt Tess geconfronteerd met een slettenlied. Opeens kent iedereen haar en wordt er door iedereen over haar geroddeld. Kati en Sara raken betrokken in de strijd van Tess en hebben daarnaast ook hun eigen zorgen. Kati vindt zichzelf te dik en Sara heeft een ervaring gehad die ze met niemand wilt delen.

Na het lezen van Heerestraat en Rozenlaan wilde ik graag ook haar nieuwste boek lezen, mede door het onderwerp dat me erg aansprak. Voor het boek interviewde Carlie namelijk activiste en journaliste Milou Deelen en het boek is dan ook op haar verhaal gebaseerd.

Het meisjesmanifest is een verhaal over slutshaming, maar ook over struggles met je gewicht en over aanranding. Niet de meest evidente onderwerpen om een luchtig verhaal van te maken. Toch slaagt Carlie erin om, ondanks de heftige onderwerpen, ervoor te zorgen dat het boek erg vlot leest en dat je voort wilt blijven lezen.

Het meisjesmanifest is een belangrijk boek omdat het slutshaming bespreekbaar maakt, aangezien het iets is wat vandaag (helaas) nog te vaak gebeurt. Ook de andere onderwerpen zoals pesterijen, aanranding en onzekerheid zijn goed uitgewerkt. Het is een rauw, puur, maar ook heftig boek met hedendaagse thema’s. Het meisjesmanifest is dan ook een boek dat veel jongeren zouden moet lezen. Verder is het trouwens een ideaal boek voor de fans van Allesbehalve Oké van Laura Steven (en eigenlijk vind ik dit boek beter dan Allesbehalve Oké).

Meer recensies van Liana