Italia con gusto e amore

Linda Crivits 12 januari 2023
Samen met de Vlaamse Annet Daems (52) maken we een road trip naar de roots van de Italiaanse keuken. Door het land waar eten geen product is, maar een manier van leven.
Haar liefde voor Italië ontstond toen ze trouwde in een prachtig dorpje in Italië en tijdelijk verhuisde naar Toscane voor haar werk aan de Thomas More Hogeschool om uitwisselingsstudenten journalistiek te begeleiden. In 2006 werd ze ereburger van Sinalunga (gemeente gelegen in de provincie Luca)waar haar drie kinderen schoolliepen bij de ‘suore’ (zusters). De ‘amici della chianina (vriendenvereniging rond het chianina-rasrund), haar buurman olijfboer en enkele plaatselijke koks weten haar mee te trekken in hun cultuur en hun beklijvende verhalen. Na Thomas More werd ze onderzoeker aan de Vrije Universiteit van Brussel. Maar Annet, steeds nieuwsgierig en op zoek naar nieuwe uitdagingen, geeft haar job op en zal in Antwerpen, samen met haar Italiaanse man, met veel passie en overgave de Italiaanse traiteur- en delicatessenzaak Sette Piatti runnen. Begin 2021 besluit ze haar leven een andere wending te geven en vertrekt ze met een camper naar Italië.
Italia con gusto e amore is een relaas van haar reis langs twintig regio’s van de Laars met mensen bezeten door hun culinair erfgoed. Ze legde 23.000 km af gedurende zeven maanden op zoek naar het authentieke, ondergewaardeerde volksvoedsel dat vaak het licht zag op straat. Als niemand anders weten de Italianen pareltjes te toveren uit restjes. ‘Non si butta via niente’ oftwel ‘wij gooien niks weg!’.
Het boek begint met een toelichting van de Italiaanse eetgelegenheden waar je terecht kunt voor een snack, een drankje of om gezellig te tafelen. Vervolgens is er een beknopte uitleg over Europese en Italiaanse kwaliteitsaanduidingen die de identiteit van voeding en wijnen formaliseren.
Elk hoofdstuk start met een regiokaart van de afgelegde route en brengt voor elke regio verslag uit over de plaatselijke karakteristieken, producten, volkskeuken en haar origine. Verder interviewt Annet inspirerende mensen en registreert fascinerende verhalen en anekdotes die betrekking hebben op eten en drinken.
Ontdek en laat je verrassen door Le Marche, Abruzzo, Molise, Puglia, Basilicata, Calabria, Sicilia, Sardegna, Campania, Lazio, Umbria, Toscana, Liguria, Piemonte, Valla d’Aosta, Lombardia, Trentino-Alto Adige, Friuli-Venezia Giuglia, Veneto en Emilia-Romagna.
Italia con gusto e amore (400 blz.) is een prachtig boek vol kleurrijke foto’s en heerlijke authentieke cucina povera-gerechten zoals o.a. Friselle al pomodoro, fedda rossa bruschetta en polpette di melanzane. Een boek dat niet enkel Italofielen zal doen watertanden! E allora? Waarop wacht je?
Linda Crivits

Meer recensies van Linda Crivits