Als ik terugkom

Linda Crivits 12 januari 2023
Psychiaters in Oost-Europa noemen de burn-out van huishoudelijke hulpen ‘Italiaanse ziekte’ (of ‘syndroom van Italië’). Om hun kinderen te laten studeren werken miljoenen vrouwen uit bijvoorbeeld Equador, de Filipijnen en Oost-Europa in het buitenland. Daar krijgen ze de zorg over patiënten met gecompliceerde aandoeningen als parkinson of alzheimer, bejaarden, kinderen en nemen ze nog het hele huishouden voor hun rekening.
In Als ik terugkom (oorspronkelijke titel : Quando tornerò, vertaald door Edwin Krijgsman) vertelt Marco Balzano over de Roemeense Daniela, getrouwd en moeder van een zoon en een dochter. Om Angelica en Manuel te laten studeren, fatsoenlijk eten te geven en hun huis op te knappen, gaat ze als badante (inwonende ouderenverzorgster) werken in Milaan. Manuel lijdt erg onder de afwezigheid van zijn moeder en het overlijden van zijn grootvader. Voor school doet hij helemaal niets meer. Op een dag krijgt hij een brommerongeval en geraakt in coma. Het gezin dat door de lange afwezigheid van Daniela barsten vertoont valt nog verder uiteen.
Schrijnende, psychologische, geëngageerde roman over vrouwen die meer dan ooit in de geschiedenis naar elders trekken, ver van huis, op zoek naar een vaste baan, hun kinderen niet zien opgroeien en nooit meer terugkeren naar hun gezin. Over vrouwen die in de meeste gevallen werk aannemen die niet strookt met hun opleiding en ambities. Over vrouwen die vaak goed zijn opgeleid en in hun thuisland typische beroepen van de middenklasse uitoefenden, al was het dan slecht betaald. Over vrouwen die in de vergetelheid zijn geraakt!
Een absolute aanrader!

Meer recensies van Linda Crivits