Positieve levenslessen van Kleine Monnik

Linda de Jong 22 september 2022
Laat je inspireren door de wijze woorden, levenslessen, mooie citaten en positieve gedachten.

Als recensent kan ik mijn inspiratie goed kwijt op Instagram en af en toe kom je personen en accounts tegen die je bijblijven. Zo ook Annemarie Lesage, of misschien nog wel meer Kleine Monnik.

Iedere keer als ik namelijk het boek Kleine Monnik (en het gouden licht van de maan) op Instagram voorbij zag komen, was ik nieuwsgierig wat het kereltje te vertellen had. Ik vond hem zo schattig en inspirerend dat ik iedere keer met een grote glimlach, vol aandacht naar de berichten keek. Grappig genoeg, had ik in de avond een berichtje in de chat van Annemarie, of ik het boek wel eens gelezen had?

In een mum van tijd stonden er tig berichtjes in de chat. Inspiratie genoeg om Kleine Monnik snel te lezen, maar zoals het vaak gaat, zijn boeken die in je hart gaan zitten, het lastigste om te recenseren. Daarom duurde het alles bij elkaar best een tijdje, want wat zou ik over het boek vertellen? Er is zoveel te zien en lezen, zoveel wijsheid en positiviteit en zulke mooie levenslessen en quotes. En dan de illustraties van Amber de Vreng. De illustraties zijn paginagroot, mooi poederig van kleur en passen heel goed bij het verhaal. Ik kan me zo voorstellen dat ze als inzicht- of cadeau-kaarten(box) ook heel goed werk zullen doen..

Het verhaal gaat over een kleine jongen of kleine monnik die van zijn oude vriend en leermeester oude monnik de opdracht krijgt om zijn levensmissie te volbrengen. Het schijnsel van de maan is namelijk te zwak. Zijn nieuwe taak is dan ook om het licht weer helder te laten schijnen. Kleine monnik wil graag helpen, maar is onzeker of hij die taak wel kan volbrengen.

De vormgeving en uitvoering van het boek is echt prachtig, het verhaal bevat hele mooie levenslessen en metaforen die je helemaal het verhaal intrekken. Overigens is het verhaal ook te beluisteren, wat ikzelf een bijzondere bijdrage vond. Ogen dicht en het verhaal speelt zich voor je ogen af.

Kleine monnik zucht diep, staat op en rent de tuin van de kleine tempel in. Hij voelt zich radeloos. Nadat hij tot inkeer is gekomen, loopt hij terug naar zijn oude vriend om hem te vertellen dat hij het avontuur aan zal gaan.

Zodra de zon opkomt vertrekt de kleine jongen. Onderweg komt hij van alles tegen. Tempels, met een koffer vol wolken, die voor alles handig zijn, rijstvelden, een bos, rivier maar ook dieren als een libelle, een aap en een arend. Ze bieden hem stap voor stap metaforen en levenslessen, zodat de kleine monnik ondanks zijn tegenslagen, angst, teleurstelling, wanhoop en verdriet iedere keer zijn missie weer kan vervolgen.

Zo leert hij met de dag minder bang te worden voor zijn eigen gedachten en ze beter onder woorden te brengen. Het maakt hem sterker en veerkrachtiger. De elementen zijn met hem en iedere dag lijkt de maan sterker te worden.

‘’De kunst van het leven is elke dag vol enthousiasme opnieuw beginnen! Ook als je een nare ervaring hebt gehad’’

Via het ruisende water, de vriendelijke libelle, het ritselende rijstveld, het kraken van de takken in het bos en de wijze woorden van een aap is de monnik weer een stuk verder gekomen. Zal hij zijn taak kunnen volbrengen?

Wat een liefdevol cadeauboek is dit! Een boek dat kinderen, volwassenen (en iedereen die met kinderen te maken heeft) kan helpen, om op een laagdrempelige manier een gesprek aan te gaan over emotie en gevoel.

En voor iedereen die niet genoeg kan krijgen van Kleine Monnik, binnenkort komt er een nieuw boek uit !

Kleine Monnik | Tekst Annemarie Lesage | Illustraties Amber de Vreng | Vormgeving Bauke Hondema | Drukwerk Wilco Amersfoort

Meer recensies van Linda de Jong