Schitterend kijkje in het leven van de oermens

LindsLeest 21 juni 2020
Wat een prachtig verhaal is dit eerste deel van de serie "De Aardkinderen".
Jean M. Auel neemt je mee in de wereld van de oermens. Naar een tijd waar mensen in grotten leefden en moesten leven van de jacht en verzamelen van voedsel en kruiden.
Het verhaal gaat over Ayla, een meisje van een andere stam, dan de Stam van de Holenbeer. Vanwege een aardbeving wordt zij opgevangen en opgevoed door Iza, een machtige medicijnvrouw. Zij voedt Ayla op als haar eigen dochter, maar er zijn verschillen tussen haar en de stam. Zowel in uiterlijk, als in gedrag. Ze ziet er anders uit, ze praat anders en ze heeft niet dezelfde normen en waarden als de vrouwen van de Stam. Dit zorgt het gedurende het verhaal voor de nodige fricties met de stam. Toch vindt het meisje haar weg in de stam en wordt uiteindelijk door iedereen geaccepteerd. Iedereen behalve de toekomstige leider. Hij kan het niet verkroppen dat het vreemde meisje alle aandacht van hem afneemt en zijn haat jegens haar zorgt gedurende het boek voor de nodige spannende situaties.

De beeldende schrijfwijze zorgt ervoor dat je een goede voorstelling kan maken van de wereld van toen. Uitgebreide details en enorm veel omschrijvingen, zorgen voor een fantastische omschrijving. Je kan het leven in die tijd helemaal voor je zien. Echter zorgt dit in de eerste 100 pagina's voor een ietwat traag begin. Daarna wordt je meegesleept in het verhaal en wordt het steeds lastiger om het boek weg te leggen.

Een andere fijne bijkomstigheid is dat het een prachtige cover heeft, evenals de andere delen van de serie. Deze heb ik gelijk ook aangeschaft, dus ik ga binnenkort door naar deel 2. Hopelijk zijn de vervolgboeken net zo goed als deel 1.

Meer recensies van LindsLeest