Wonderbaarlijk verhaal

LindsLeest 04 november 2021
Christopher is een jongen die anders is dan andere kinderen. Het wordt niet specifiek benoemd, maar het lijkt er sterk op dat Christopher een vorm van autisme heeft. Er wordt een moord gepleegd op de hond van zijn buurvrouw. De hond is vermoord met een spitvork en Christopher is er op gebrand om de moordenaar te vinden. Dit boek geeft een kijkje in zijn brein, terwijl hij op zoek gaat naar de dader. Een erg bijzonder kijkje in zijn hoofd, kan ik wel stellen. Allereerst deelt hij zijn hoofdstuknummers niet in van 1 tot en met zoveel, maar hij gebruikt alleen priemgetallen. Ik, als wiskundig hoopje ellende, snap nog steeds niet wat priemgetallen nou precies zijn, maar ik vind het leuk dat Christopher niet de “normale” telling gebruikt.

Het boek is uitermate goed geschreven door Mark Haddon. De schrijfstijl zal misschien even wennen zijn. Er worden veel details besproken en ook veel wiskundige benaderingen en formules. Normaal gesproken zou ik dat erg saai vinden, maar vanwege de levendige schrijfstijl en korte hoofdstukken wist elk stuk mij te boeien. Het maakt duidelijk hoe de gedachtegang van iemand met autisme kan verlopen. Waar het voor de meeste mensen heel makkelijk is om je aan te passen aan een nieuwe situatie, aangeraakt te worden of te communiceren met andere mensen, is het voor Christopher allemaal niet vanzelf sprekend.

Gaandeweg door zijn zoektocht komt Christopher achter een groot geheim van zijn vader. Zo groot, dat hij zich niet meer veilig voelt en in zijn eentje op zoek gaat naar zijn moeder. Dit is en heel enorm avontuur voor de jongen, want hij snapt de wereld niet helemaal, maar de wereld begrijpt Christopher ook niet altijd. Een aangrijpend verhaal dat je een beetje verdrietig maakt, laat verbazen, maar ook laat lachen. Een bijzonder boek over een bijzondere jongen.

Meer recensies van LindsLeest