Belangrijk boek voor bewustwording en nieuwe inzichten.

LindsLeest 07 juni 2020
"Hallo witte mensen" is een fantasische eye-opener voor menig witte Nederlander. De zogenaamd onschuldige grapjes die in het dagelijks leven naar donkere mensen gemaakt kunnen worden, zijn ronduit beledigend en racistisch. De heldere voorbeelden en metaforen van Anoesha Nzume maken duidelijk dat racisme niet alleen maar het keiharde racisme is, waarbij mensen zeggen dat ze een hekel hebben aan zwarte mensen. Het is het systeem wat racisme in stand houdt. Het is goed voor witte Nederlanders om met hun neus op de feiten gedrukt te worden, dat er nog altijd zoiets bestaat als wit privilege. De meesten zijn zich hier helemaal niet van bewust en dat is precies wat Anoesha duidelijk probeert te maken. Bij het lezen van dit moet je open staan voor wat er geschreven wordt. Lees de hoofdstukken en laat het tot je bezinken. Geef niet gelijk een weerwoord of schiet in de " Ja-maar" modus. Laat het op je inwerken en probeer te begrijpen wat er vertelt wordt en op wat voor manier dit van toepassing is in jouw leven.

Het enige jammere aan dit boek vond ik dat het soms aanvoelde als een opsomming van alle fouten die de witte Nederlander maakt, zonder concrete oplossing. De schrijfster beschrijft uitstekend waarom bepaalde opmerkingen racisme in stand houden, maar geeft niet aan wat in bepaalde situaties wel een gepaste opmerking of reactie was geweest.

Al met al vind ik dit een must-read voor elke Nederlander. Bewust worden van het probleem dat racisme heet in Nederland. Want ons kleine kikkerlandje is lang niet zo tolerant als men doet voorkomen.

Meer recensies van LindsLeest