In drie dagen uitgelezen

Lisa Kiewit 04 januari 2024
Deze recensie is oorspronkelijk verschenen op mijn eigen boekenblog: https://lisalovestoreadcom.wordpress.com/2024/01/04/fourth-wing-1-in-steen-gebrand/

"Lees dit boek! Dit boek is fantastisch! De TikTok-sensatie van het moment!" Dit zijn enkele citaten die op sociale media naar voren kwamen over het boek Fourth Wing - In steen gebrand van Rebecca Yarros (vertaald door Mandy van Oirschot). Het boek gaat over Violet die tegen haar zin meedoet met de opleiding om drakenrijder te worden. Door middel van levensgevaarlijke proeven moet zij de school overleven. Lukt het haar om alles te doorstaan? Wie kan ze wel en niet vertrouwen? En, is dit boek inderdaad zo goed als men op social media vertelt? Ja! Ik heb echt genoten van het verhaal en ben het eens met de hype: lees dit boek!

Ten eerste gebeurt er zo ontzettend veel. Ik was even bang dat het bijvoorbeeld op De hongerspelen zou lijken of andere boeken met proeven, maar deze proeven waren weer heel origineel en dodelijk. Niet alleen de proeven zijn interessant, ook op sociaal vlak gebeurt er veel: mensen gaan dood, vriendschappen ontstaan, vriendschappen eindigen, liefdes ontstaan, contact met draken, druk van ouders en anderen. De gebeurtenissen volgen elkaar vlot op elkaar op waardoor het nooit saai wordt.

Ten tweede zijn de personages heel leuk. Violet is goed uitgewerkt, maakt een ontwikkeling door en leer je goed kennen. Een grote vraag is: welke magische kracht ontwikkelt zij? Om haar heen zwermen wat bijpersonages, maar die zijn ook allemaal leuk en interessant. Het aantal is goed en je bent regelmatig kritisch: is diegene wel of niet te vertrouwen? Dat maakt het boek ook interessant.

Ten derde is de worldbuilding top. In de limited edition zit een kaart van het fictieve land met provincies en dit helpt met begrijpen hoe de wereld in elkaar zit. In het begin, als je met Violet net op de school bent, worden er heel veel namen en hun posities in een drakenteam genoemd. Dat kon ik niet helemaal volgen en plaatsen, maar was ook niet heel belangrijk en de belangrijkste namen waren vaak de wingleiders. Op het internet zijn wel wat overzichtjes te vinden, mocht je het naadje van de kous willen weten. Verder heeft het fictieve land een geschiedenis met verraad en geheimen waar, naarmate het boek vordert, steeds meer bekend over wordt. En er zijn draken, do I need to say more? De wisselwerking tussen draken en hun rijders is interessant, goed uitgewerkt, soms nog wat geheimzinnig en regelmatig grappig.

Het enige minpuntje lijkt de opbouw van het verhaal. Er zijn mijn inziens drie delen. In het eerste deel van het verhaal staan de proeven en de opleiding centraal. Je leert Violet kennen en maakt kennis met de harde wereld van de rijdersschool. Dit deel is lang, heerlijk, boeiend, goed! Dan komt er een stuk over een relatie met een aantal lange expliciete seksscènes. Deze tien-vijftien pagina's skipte ik ook om vervolgens de grote verhaallijn weer op te pakken. Dit had van mij echt niet gehoeven. En dan het derde deel: het einde. Onthullingen, geheimen, verrassingen en een zeer goede plottwist. Erg sterk!

Kortom, dat ik het boek in drie dagen heb uitgelezen, zegt volgens mij voldoende. Er is genoeg actie, leuke en goed uitgewerkte personages en een zeer goede worldbuilding. De sappige en hete scènes mogen er van mij uit, maar andere lezers houden daar juist weer van. Je kunt deze prima skippen om nog te genieten van de rest van het verhaal. Door het actievolle en geheimonthullende einde met een plottwist kan ik echt niet wachten tot 28 februari. Dan komt de Nederlandse vertaling van deel 2 uit bij Uitgeverij Zomer en Keuning: Fourth Wing 2 - Een ijzeren vlam.

Meer recensies van Lisa Kiewit