Een zoektocht en vriendschap

Lisa Kiewit 24 december 2023
Deze recensie is oorspronkelijk geplaatst op mijn eigen website: https://lisalovestoreadcom.wordpress.com/2023/12/24/de-leugen/

Waar is Shoda gebleven? Dat is de centrale vraag in het eerste boek De Leugen in de Rollercoaster-Six-serie. Het is geschreven door schrijversduo Charles den Tex en Fred Diks. Je volgt vijf vrienden die op zoek gaan naar hun vriendin en een rollercoaster aan emoties doorgaan. Ik vind het een leuk boek en zeer geschikt voor het beoogde leespubliek (12+).

Ten eerste bevat het boek mooie boodschappen die de lezer tot nadenken zetten, zoals: “Mijn moeder zegt dat je altijd voor iedereen respect moet hebben en dat niemand minderwaardig is. Of je nu vuilnis ophaalt, secretaresse bent of sportschooleigenaar.” (2023: p. 16) of “Mijn probleem is dat ik soms niet weet wat echt is […] Op de sociale media zie je alleen maar perfecte plaatjes voorbijkomen.” (2023: p. 35) Op deze manier geeft het boek niet al te expliciet goede wijsheden mee.

Ten tweede komen er allerlei thema’s aan bod doordat alle personages hun eigen karaktertrekken en geheimen/problemen hebben. Denk aan thema’s zoals adoptie, uithuwelijken, pesten, vriendschap. Deze thema’s blijven wel oppervlakkig en worden alleen aangestipt.

Verder is het boek niet heel spannend, dus voor de lezers die op het puntje van hun stoelen willen zitten raad ik dit boek niet aan. Voor lezers die van een beetje speurwerk houden en niet al te enge boeken, is dit zeer geschikt. Je wilt namelijk toch wel weten waar Shoda is gebleven. Wat me wel opviel en ik een beetje storend vond, was dat er vaak gehuild werd maar niet getroost en na één zin ook weer soort van vergeten werd.

Ten slotte vond ik het leuk dat er meerdere verhaallijnen door elkaar heen lopen: de gebeurtenissen in de grot, Shoda die ergens opgesloten zit en natuurlijk de vriendengroep op zoek naar Shoda.

Al met al denk ik dat dit boek geschikt is voor het beoogde publiek (12+) door wijsheden, de variatie aan thema’s, nieuwsgierigheid en wisselende vertelperspectieven. Het tweede boek in de Rollercoaster-Six-serie is De auditie, die ik ook zeker ga lezen!

Bedankt Uitgeverij Volt voor dit recensie-exemplaar!

Meer recensies van Lisa Kiewit