Datingsshow in de ruimte

Lisa Kiewit 11 december 2023
Deze recensie is oorspronkelijk verschenen op mijn eigen website: https://lisalovestoreadcom.wordpress.com/2023/12/11/phobos-1-er-is-geen-weg-terug/

Een datingshow in de ruimte, hoor ik dat goed? Ja, daar gaat Phobos 1 Er is geen weg terug over van Victor Dixen (vertaald door Robbin Wesselink). Het boek vertelt het verhaal van Léonore, één van de twaalf jongeren (zes jongens, zes meiden) die de ruimte ingaan om naar Mars te reizen. Middels de datingshow moeten ze hun liefde van hun leven vinden om Mars te bevolken. Ik heb echt genoten van dit boek en geef het vier sterren!

Ten eerste vloog ik door het boek heen door de vlotte schrijfstijl. Er gebeurt veel, er is een duidelijke verhaallijn met boven de hoofdstukken een tijd- en plaatsaanduiding en het boek is chronologisch verteld. Naast het verhaal van de jongeren zijn er ook nog twee verhaallijnen. Deze nemen een kleine rol in, maar zeker niet een onbelangrijke! Ik vermoed dat die in het vervolg meer aandacht gaan krijgen.

Ten tweede is de worldbuilding echt goed. Het hele idee van Mars koloniseren is gegoten in een kapitalistisch jasje en alles draait om geld. De datingshow is goed uitgewerkt en er zitten afbeeldingen in het boek die duidelijk maken hoe het ruimteschip eruit ziet. De uitwerking van het programma is heel geloofwaardig en lijkt het net of je de tv-show echt op tv bekijkt. Heel leuk en goed gedaan!

De reden dat ik dit boek geen vijf sterren geeft komt door twee dingen. Enerzijds vind ik dat de personages soms nog wat meer diepgang mochten krijgen. Het hoofdpersonage leer je niet heel goed kennen, maar ook de bijfiguren hun achtergrondverhaal mag wat uitgebreider. Misschien komt dat nog in de vervolgdelen. Anderzijds zat richting het einde een dingetje dat ik wat te toevallig en oppervlakkig uitgewerkt vond. Het einde werd daardoor een beetje ongeloofwaardig en voorspelbaar. Maar deze dingen vond ik niet heel storend.

Al met al heb ik dit boek in één ruk uitgelezen, heerlijk! Drama, liefde (maar geen zoete romantiek gelukkig), competitie, gekonkel, dystopische elementen, spanning, het zit er allemaal in. Ik begin fan te worden van Victor Dixen en duik gelijk in het vervolg: Phobos 2 Vergeten kan niet meer…

Meer recensies van Lisa Kiewit