Leuk vervolg

Lisa Kiewit 04 januari 2024
Deze recensie is oorspronkelijk op mijn eigen boekenblog verschenen: https://lisalovestoreadcom.wordpress.com/2024/01/04/de-auditie/

Kaan, Oscar, Lucas, Isabel, Shoda en Dex - In De auditie komen deze zes bekenden van de Rollercoaster-Six-serie weer terug. Het boek is geschreven door het schrijversduo Charles den Tex en Fred Diks. In het eerste deel De leugen lag de nadruk op het weg zijn van Shoda en hun avonturen in de grot, in De auditie ligt de focus op de Turkse Kaan. Hij houdt van zingen en gaat auditie doen, maar komt in de problemen. Zijn vrienden zetten alles op alles om hem te helpen. Gaat het ze lukken?

Net als het vorige boek bespreekt De auditie weer allerlei interessante onderwerpen: stelen, auditie doen, druk van ouders/anderen, vloggen, finfluencers, vriendschap, eerlijkheid, oplichting en je eigen identiteit. De personages zijn echt volwassen aan het worden en krijgen levenslessen waardoor ze zich serieuze dingen realiseren, zoals: Als je op jezelf vertrouwt, kun je meer dan je al kon. (2023: p.129)

Het verhaal borduurt verder op de avonturen van de zes vrienden. Het is niet noodzakelijk om De leugen eerst te hebben gelezen, want er wordt regelmatig inhoudelijk naar verwezen en dingetjes uit deel 1 worden herhaald en uitgelegd. Maar het is natuurlijk wel leuker om deze boeken op volgorde te lezen in verband met spoilers uit De leugen. Het is mooi dat elementen uit deel 1 weer opduiken in deel 2.

Een ander punt dat ik leuk vond, is dat de focus nu weer op een ander personage ligt: Kaan. Deze leer je beter kennen. Ook de andere personages krijgen meer karaktereigenschappen waardoor je ze beter uit elkaar kunt houden. De personages zijn sympathiek en hebben allemaal hun eigen zorgen. Daardoor zal dit boek een breed publiek (jongeren) aanspreken.

De schrijfstijl zou ik niet omschrijven als heel spannend, maar doordat er veel gebeurt, wil je toch verder lezen. De centrale vraag is natuurlijk: Redt Kaan het om op tijd zijn auditie te doen? Maar er ontstaan ook vragen als: Welke rol spelen zijn vrienden? Met welke zaken worstelen zijn vrienden? Wie is te vertrouwen? De afwisseling tussen dialogen en beschrijvingen en de vele gebeurtenissen zorgen ervoor dat het boek prettig en gemakkelijk leest. Ideaal voor het beoogde publiek (12+).

Wat ik gewoon erg sterk vind aan deze Rollercoaster-Six-boeken is dat er voor iedereen wat wils tussen zit qua thematiek. Het boek leest vlot weg, bevat leuke personages en veel gebeurtenissen. Een leuk en geschikt boek voor jongeren!

Bedankt Uitgeverij Volt voor dit recensie-exemplaar.

Meer recensies van Lisa Kiewit