Onze eigen Tom Fletcher is opgestaan

Lookie.be 08 april 2021
Soms heb je van die ijzersterke en aantrekkelijke blurbs die je meteen weten te overtuigen om een boek aan te kopen of je aan een leesbeurt te onderwerpen en soms wordt je aanvankelijke eerste indruk bevestigd en soms valt die erg tegen. Dwars en co was zo’n boek dat me dankzij de korte rugtekst enorm deed verlangen om eindelijk aan de leesbeurt te beginnen, en die me trouwens minstens even sterk wist te overtuigen met de eigenlijke inhoud.

Verspreid over iets meer dan 300 pagina’s, en opgedeeld in 38 korte hoofdstukken wordt de lezer ondergedompeld in een wondere fantasiewereld van vervelende kleine wezentjes. Op een hilarische wijze worden alllerlei dagdagelijkse kleine ergernissen aan de ‘dwarsliggers’ toebedeeld en worden zowel de acties of drijfveren, het voorkomen en de leefwereld van die fantasiewezens gespiegeld aan het echte leven. Dit zorgt ervoor dat het plot en de personages voor de jonge lezers ten allen tijde herkenbaar blijven. De schrijver brengt trouwens op luchtige wijze thema’s aan, die zich voornamelijk (maar niet uitsluitend) situeren in de belevingswereld van zijn doelpubliek, zoals pesten, vriendschap, vooroordelen of vertrouwen.

Een dergelijke verhaallijn maakt natuurlijk niet zomaar een origineel boek, daarvoor is heel wat meer nodig. Gelukkig heeft auteur Rico Hop ook hieraan gedacht en is hij de samenwerking aangegaan met illustrator Bas Schel om de hele verhaallijn te doorspekken met leuke illustraties en ieder hoofdstuk op te titelen met een grappige tekening. Maar daar stop het niet, want Hop verwerkt ook heel wat speelse fantasiewoorden in zijn verhaallijn als onderdeel van het taaltje van de dwarliggers. Niettegenstaande de (meeste) woorden heel goed te begrijpen vallen zonder enige verdere uitleg, heeft hij toch op het eind van zijn boek een verklarende woordenlijst bijgestopt en een overzicht van alle uitvindingen die de wezentjes al hebben ontworpen. Best een leuk extraatje om de humoristische leeservaring net nog wat langer te laten duren.

Deze uitgave is als voorleesboek zeker bruikbaar vanaf ongeveer 5-6 jaar. Voor een zelfstandige leesbeurt ligt de lat echter net iets hoger en zou ik het boek aanraden vanaf zo’n 8 jaar voor sterke lezers die het AVI-lezen al wat achter zich hebben.

Dwars en Co doet heel hard denken aan “De Knerpers” van Tom Fletcher, ook de schrijfstijl en het speelse taalgebruik is overigens erg gelijkaardig. Wat trouwens voor alle duidelijkheid niet betekent dat de plot van deze uitgave niet origineel of fris zou aanvoelen, integendeel. En wie mijn leeservaring van deze laatste titel heeft gelezen, zal zeker beseffen dat deze vermelding een hele grote lofbetuiging is. Hiermee is nog maar eens bewezen, dat we zeker niet alleen naar vertaalde werken moeten grijpen om een ijzersterke publicatie te vinden. Rico Hop is een naam die ik zeker zal blijven volgen en nu maar hopen dat Dwars & Co nog nieuwe avonturen mag beleven, want van zo’n sterk staaltje schrijfkunst kan ik nooit genoeg krijgen.

Meer recensies van Lookie.be