Een jeugdboek zoals het moet met een karrenvracht charme

Lookie.be 16 september 2019
Voor jonge engelstalige lezers, is Adam Cece ondertussen al aan het einde van zijn trilogie gekomen rond de gebeurtenissen in Huggabie Falls. Bij ons echter is de reeks, die zich vertaalt als Bizarria nog maar één deel rijk. (met een tweede dat binnenkort in de rekken verschijnt)

Het verhaal neemt ons mee naar een deeltje van de wereld waar vreemd heel gewoon is en gewoon echt wel vreemd is en dat concept op zich, zet meteen de toon voor een hilarische leeservaring. Niet alleen omwille van wat de hoofdpersonages allemaal beleven, maar tevens omdat de schrijver doorheen het verhaal de schijn wil wekken dat hij de gebeurtenissen helemaal niet in de hand heeft, maar zowat alles van zijn commentaar voorziet. Best wel grappig, want alle opmerkingen waarmee hij het verhaal doorspekt, zijn net de opmerkingen die je als lezer ook zou willen formuleren.

Bizarria is een reeks die eigenlijk met geen enkel voorgaand boek kan vergeleken worden. Het gooit zowat alles wat jonge lezers denken te kennen over een doorsnee jeugdverhaal overhoop. De schrijfstijl is speels en heel toegankelijk en zal zowel jonge tieners als wat oudere pubers weten te bekoren. De verhaallijn raast vliegensvlug van de ene gebeurtenis naar de andere en kent tal van kleine tussentijdse climaxen.

Het ongelooflijk vreemde voorval in Bizarria heeft alles wat een jeugdboek moet bevatten : spanning, een hoog verhaaltempo, eigenwijze insteken en een karrevracht charme. Zet deze maar alvast hoog op je nog-te-lezen-lijst!

Meer recensies van Lookie.be