Aardige whodunnit met dieren

Lookie.be 09 januari 2020
Anna Starobinets is een Russische schrijfster die in onze contreien tot op heden nog geen bekendheid wist te verwerven. Niet in het minst omdat haar vertaalde werken de etalages van het Nederlandstalig grondgebied nog niet hadden bereikt. Maar met de release van In het Hol van de Wolf zal daar ongetwijfeld snel verandering in komen. Dit boek is het eerste verhaal in een vierdelige reeks Beastly Crimes rond de avonturen van een daskat-rechercheur. (In de Nederlandse vertaling is de ondertitel Beastly Crimes dan wel niet overgenomen)

De opzet is een whodunnit die zich afspeelt in het Verre Bos waar dieren er als mensen samenleven. Elk heeft er zijn eigen stereotypische job of daginvulling en de vooroordelen rond de karaktereigenschappen van de diverse dieren liggen altijd wel ergens op de loer. Het is en blijft natuurlijk een kinderboek, waardoor de verhaallijn nogal rechtlijnig naar zijn ontknoping wordt uitgerold, maar dit mag geen excuus zijn voor de uitbouw van de personages die eerder aan het oppervlak bleef steken.

Aan het taalgebruik van het boek valt ook op dat het hier een vertaling betreft en naar mijn smaak heeft de vertaler af en toe de personages en de gebeurtenissen wat te letterlijk willen overnemen en was enige nuance misschien wel op zijn plaats geweest. Toch leest het verhaal lekker vlot weg en kan je bij momenten genieten van minimale humoristische insteken.

De verhaallijn voelt aan als een film noir in een sprookjessetting. De vergelijking met een wat meer gewelddadige versie van de Fabeltjeskrant is dan ook snel gemaakt. De uiteindelijke climax is origineel gevonden en mag dan voor een volwassen lezer wel wat voorspelbaar lijken, voor de doelgroep van 9-10 jaar zal de verhaalafloop ongetwijfeld voor een verrassing zorgen.

Het hele boek is her en der voorzien van leuke illustraties die aanvoelen alsof ze zo uit een stripreeks werden overgenomen. Ze ondersteunen perfect de algemene sfeer van het boek en zorgen voor een leuke adempauze doorheen het verhaal.

Als ik de uitbouw van de personages ter zijde laat, kunnen we slechts spreken van enkele kleine tekortkomingen in het boek, die ongetwijfeld te wijten zijn aan het vertaalproces. De leesbeurt is echter een waar genoegen en ik kijk dan ook vol verlangen uit naar de komst van de drie andere delen uit de reeks.

Meer recensies van Lookie.be