Uit het leven van je jonge lezer gegrepen met een knipoog

Lookie.be 06 augustus 2020
Het is altijd leuk om een boekje te ontdekken voor jonge lezers, dat zich afspeelt in een leefwereld die heel dicht aanleunt bij die van zijn doelpubliek. De belevenissen, interesses en belangrijke gebeurtenissen worden nu éénmaal anders beleefd door het jonge publiekje, dan door tieners of volwassenen. Zo is de angst voor het donker, of het bang zijn om te gaan slapen voor hen een vaak voorkomend probleem en hoe moet je dan eigenlijk zoiets aanpakken?
De antwoorden op deze vraag kunnen heel uiteenlopend zijn, maar één van de mogelijke oplossingen schuilt in het nieuwste prentenboek van Erik Nieuwenhuis : “Jan, de onder-je-bed-kijk-man (met hulpje)”.
De titel alleen al zal bij veel ouders en hun jonge lezers alvast een glimlach op het gezicht toveren. En de eigenlijke inhoud van het boek is precies wat je van zo’n gekke titel mag verwachten. Grappige en vooral leuke tekeningen, afgewisseld door een verhaaltje op maat van zowel kleuters als beginnende lezers. De titel ‘prentenboek’ geeft deze hardcoveruitvoering ook niet in zijn volledige waarde weer. Het geheel houdt een beetje het midden tussen een voorleesboek voor de jongsten en een eerste leesboek voor wie al wat ervaring in het lezen heeft opgedaan. Naast enkele paginavullende illustraties wordt de tekst doorspekt met tekeningen in allerlei formaten in diverse layouts. Het geeft deze uitgave een ietwat vrolijke en onstuimige uitstraling wat perfect past bij de verhaalinsteek.
De naam Erik Nieuwenhuis zal vast niemand echt bekend in de oren klinken, maar als we hem bij zijn pseudoniem benoemen, gaat vast hier en daar een belletje rinkelen… Onder de naam Oirik, konden we al eerder kennismaken met zijn creativiteit in “Dickie en Giga” of de illustraties van “Simon De Schaker”. De auteur ging echter voor dit boek geen samenwerking aan, en stond zowel in voor het verhaal, als de illustraties en de uiteindelijke vormgeving.
Wat mij betreft mag hij dit alvast vaker doen. Dit is een boekje dat jong en oud lang zal bijblijven.

Meer recensies van Lookie.be