Als instap in het scifigenre een aanrader voor jonge lezers

Lookie.be 12 januari 2020
Iedereen die me kent, weet dat ik grote fan ben van alles wat met fantasy en science-fiction te maken heeft. En enkele jaren terug bladerde ik door de catalogi van uitgeverij Clavis en sprong er één specifieke titel speciaal tussen uit. Een boekje met de welluidende naam Kepler 62. De naam alleen al “Kepler” doet bij iedere scifi fan meteen een belletje rinkelen en ik moest en zou die titel in handen krijgen om met heel veel enthousiasme door te nemen.

Om wat voor bizarre reden dan ook (en het feit dat de tbr-stapel gigantische proporties begon aan te nemen niet in het minst), ben ik uiteindelijk deze uitgave wat uit het oog verloren en kwam de leesbeurt er niet van. Tot nu dan, want de reeks telt ondertussen al meerdere delen en kwam nog maar eens uitnodigend mijn gezichtsveld voorbij.

Wat meteen opvalt aan “De uitnodiging” is het hoog comic-gehalte van de coverafbeelding. Deze opzet wordt trouwens ook in het binnenwerk verder doorgetrokken. Afwisselend worden bladzijdes met volledige tekst verruild voor een paginavullende illustratie of een combinatie van tekst en tekeningen. Een leuke insteek die ervoor zorgt dat de jonge lezer als een sneltrein door dit boekje raast.

Het lettertype is aangenaam groot en de plot blijft ontdaan van moeilijke woorden, waardoor een doelgroep van 7 à 8 jaar en ouder wel te rechtvaardigen valt, op voorwaarde dat ze al een gevorderd leesniveau bezitten. Het verhaal heeft een aardig tempo, maar zoals de titel al wat laat vermoeden is dit eerste boekje in de reeks niets meer dan een duiding van de achtergrond, een kennismaking met de hoofdpersonages en een inleiding tot de volgende boeken. Spannend, dat wel en een perfecte verleiding om ook de volgende delen ter hand te nemen. Gezien het verhaal vertrekt vanuit het modern gegeven van computergames zullen de meeste kinderen zich zeker aangesproken voelen.

Kepler62 is voor (pre)tieners een ideale instap in het wereldje van science-fiction verhalen, doorspekt met een avontuurlijk aspect en moderne elementen uit de leefwereld van zijn doelgroep. Het enige minpuntje dat ik kon vinden aan dit boek, was de beperkte omvang van het verhaal. De plot leest zo vlot, dat je veel te snel aan het einde van het eerste boek bent aangekomen en door het open einde kriebelt het dan ook hard om “De lancering” (deel 2 dus) op te pakken. Maar uiteindelijk is dat toch ook wel de kunst en verdienste van een kundige schrijver.

Op zoek naar een boek voor een scifi-liefhebber, veellezer, comic-fan of doorwinterd gamer, met deze reeks is succes gegarandeerd.

Meer recensies van Lookie.be