Jonge lezers zullen dit boek met veel plezier verslinden

Lookie.be 23 september 2019
Honest Lee en Matthew J Gilbert zijn voor de jeugdige engelstalige lezers al enige tijd bekend met hun reeks over Classroom 13. Ondertussen is de serie 6 delen rijk en heeft die de oversteek gemaakt naar onze contreien. Na het succes van de vorige delen die elkaar in sneltempo opvolgden, kunnen we binnenkort ook het vierde vertaalde deel “Klas 13 wint de loterij” in de rekken vinden.

Ook deze keer beleeft de klas van juf Linda weer een superleuk avontuur. Op een heel laagdrempelige wijze vertelt het auteursduo Lee en Gilbert hoe de klas een reuzejackpot in de loterij wint. Ze slagen erin om de lezers te laten wegdromen bij zo’n som geld en schetsen de hilarische, toffe en minder positieve kanten van al die veranderingen die zoiets in je leven teweeg brengen. Het taalgebruik is afgestemd op een publiek vanaf zo’n 9 jaar, alhoewel af en toe een korte woordverklaring van een volwassene wel op zijn plaats kan zijn bij zo’n jonge lezers.

Het verhaal is niet zozeer een doorlopende storyline, maar wordt opgesplitst in meerdere korte hoofdstukken, waarbij elk personage uit de klas even in de kijker wordt gezet en zijn of haar belevenissen worden uitgelicht. Dat zorgt ervoor dat het boek heel makkelijk in korte stukjes kan gelezen worden en niet zozeer nood heeft aan één langgerokken leesbeurt. Elk hoofdstuk wordt voorafgegaan door een leuke tekening van Joelle Dreidemy, die ook instond voor de kleurrijke cover.

Het boek wordt aangeraden aan een doelgroep van 9 tot 12 jaar en dat lijkt me correct. De inhoud en aanpak is voldoende eenvoudig om die jonge tieners te onderhouden en een eerste ervaring met een “echt” boek te bezorgen, maar zou voor een ouder publiek tekort schieten.

De opzet is er eentje die zowel jongens als meisjes zal aanspreken en laat ze niet alleen wegdromen, maar geeft ook als afsluiter een korte opdracht mee die ze met veel plezier van invulling zullen voorzien. Natuurlijk is de onderliggende boodschap “geld maakt niet (altijd) gelukkig” duidelijk, maar die is summier aanwezig zonder belerend te zijn.

Met dit boekje in de klas- of thuisbib kan je niets verkeerd doen. De kinderen zullen deze heel gretig aan een leesbeurt onderwerpen.

Meer recensies van Lookie.be