Een aanwinst voor iedere jeugdboekenkast

Lookie.be 27 februari 2020
Dat ik een boontje heb voor de schrijfsels van Nico De Braeckeleer, dat zal niemand ontgaan zijn. Net daarom keek ik dan ook vol verlangen uit naar de release van zijn nieuwste Vampierverhaal voor de jeugd. Maar dat neemt natuurlijk niet weg, dat ik wel eens extra kritisch durf zijn voor zijn boeken.
Vampier App is de nieuwste telg in de vampierreeks van de schrijver en levert ons een verhaal dat met een moderne insteek een klassiek thema naar de jonge lezers brengt. Vampiers kwamen al tot leven dankzij een virus, ze maakten de cross-over met wolven en hadden al hun eigen game. Dit keer gaat de auteur nog een stapje verder en zorgt hij voor een kruisbestuiving met de grootste verslaving van onze hedendaagse jeugd : de smartphone en al die wondermooie apps.
Het boek vangt aan met een filmische en ietwat klassieke aanpak, waarbij de vampier Bram Stokergewijs in een schuilplaats wordt opgejaagd door zijn belagers. Dit keer geen boze dorpsbewoners maar een groep goed uitgeruste militairen in opdracht van een wetenschappelijke organisatie. Een korte inleiding die uiteraard meteen de juiste sfeer zet voor het verhaal en heel wat vragen oproept, maar meteen ook heel uitnodigend is voor een verdere leesbeurt.
De hoofdbrok van het boek omvat echter een meer moderne insteek waarbij onze wondere wereld van technologie een hoofdrol speelt. Tieners zullen zich zonder enige twijfel meteen aangesproken voelen door de realistische neergezette leefwereld van de hoofdpersonages. De twee (of moet ik zeggen drie) hoofdpersonages worden met voldoende diepgang neergezet en de verhaallijn verloopt relatief rechtlijnig zonder al te veel zijplots. Al bij al netjes voldoende voor een jong tienerpubliek, al zal een oudere lezer van pakweg 14-15 jaar, die al wat boeken achter de kiezen heeft, waarschijnlijk wat meer uitbouw verwachten.
Het boek is een eng fantasyverhaal, zonder enige twijfel, maar het griezelgehalte wordt in grote lijnen braaf binnen het aanvaardbare voor de leeftijdsgroep gehouden, een occasionele bloedspetter ter zijde gelaten.
De Braeckeleer is niet aan zijn proefstuk toe en kan teren op jaren ervaring en een resem aan succesvolle boeken en dat merk je meteen als je aan de leesbeurt begint. Schijnbaar moeiteloos tovert hij een leuk verhaal uit zijn pen en levert daarmee nog maar eens een voltreffer af.
Een echte aanwinst voor iedere jeugdboekenkast en een aanrader voor zowel meisjes als jongens.

Meer recensies van Lookie.be