Spannend maar met een dipje in het midden!

Looneybooks79 25 januari 2023
In een wereld waar schaduwen manipuleerbaar zijn en een eigen leven kunnen leiden, als Smet (een afgescheiden schaduw waarvan ‘hun’ mens gestorven is), woedt een strijd voor een boek, ‘Liber Noctum’ of ‘Boek van de Nacht’.

In die strijd geraakt Charlie Halls verwikkeld. Charlie die samenwoont met haar zus Posey, kat Lucipurrr en Charlies vriendje Vince, de enigmatische en stille maar knappe en sterke kerel die ze onverwacht in een bar was tegengekomen en die sindsdien niet meer van haar zijde week.

Charlie is opgegroeid als dief en heeft gans haar leven niks anders gekend. Het stelen van boeken en artefacten die ze dan doorverkoopt. Tijdens een van die rooftochten, toen ze nog jong was en in opleiding van de toenmalige vriend van haar moeder Rand, braken ze in bij Leonard Salt. Maar dat kwam hen duur te staan en Charlie ontsnapte ternauwernood, dankzij een schaduw.

Nu krijgt ze terug een opdracht om iets te stelen, het ‘Liber Noctum’, een heel begeerd boek waarin de geheimen van schaduwen en Smetten staan. Maar de opdracht lijkt makkelijker dan ze effectief is.

Vince, Charlies schaduwloze vriend, is stil en soms een beetje bizar. Posey waarschuwt Charlie om hem te dumpen, maar geen haar op haar hoofd dat eraan denkt. Maar Charlie merkt toch dat Vince iets verbergt… en dan blijkt dat Vince eigenlijk een dood man is én familie van Leonard Salt.

Charlie geraakt verstrengeld in een web van leugens en moord en heeft niet veel keuze dan op zoek te gaan naar het boek dat iedereen zo graag wil hebben. Geraakt ze hier nog levend uit?

Dit boek was een beetje buiten mijn comfortzone. Toen ik het kreeg had ik andere verwachtingen. Er is een element van fantasy verwoven in het verhaal, maar het is voornamelijk een mysterie- en thriller roman. En dat op zich is heel leuk en vormt de basis voor een heel goed verhaal.

Maar de tijd die ik nodig had om het boek uit te lezen noopt me te zeggen dat het middenstuk in dit boek heel traag verloopt en zelfs een beetje saai aandoet. Wat wel jammer is aangezien het de rest van het boek en het verhaal wat meesleurt.

Want op zich is dit een heel goed boek en zit er heel veel potentieel in voor de sequel om deze wereld verder uit te breiden en nog meer mysterie toe te voegen aan dit verhaal. Maar misschien had het boek ietsje korter gemoeten en hadden er een paar scènes in mogen geknipt worden, kwestie van de vaart erin te houden.

Maar qua ‘world building’ en opbouwen van spanningsboog en verhaallijn werkt het helemaal. Het idee dat schaduwen een eigen leven kunnen leiden en gevoed kunnen worden met bloed, is een heel interessante basis voor een fantasy (zelfs licht horror) verhaal!

Qua schrijfstijl merk je dat Holly Black voornamelijk jeugdliteratuur schrijft, de personages doen soms heel ‘jeugdig’ aan. Maar dat is nu ook geen storende factor, eerder een vaststelling.

Hopelijk brengt boek 2 (dat in het Engels Thief of Night zal heten, benieuwd wat de Nederlandse vertaling zal zijn aangezien dit boek al dezelfde titel kreeg in het Nederlands) een beetje groei met zich mee qua snelheid en ‘dipjes’ in het verhaal.

Waar ik sowieso nog even mijn bewondering voor wil uiten is de editie die ik kreeg, met de mooie zijkanten van het boek (sprayed edges) waar een sterrennacht op te zien is! Boekerij Meulenhoff is sterk om deze edities tegenwoordig uit te brengen! Dat alleen al is de moeite om die boeken te kopen, omdat ze heel mooi staan in een boekenkast!

Meer recensies van Looneybooks79