Lezersrecensie
Muzikale leerschool
http://looneybooks79.blog/2025/06/02/tumult/
De geschiedenis van de (klassieke) muziek is een aaneenschakeling van soundtracks van de wereldgeschiedenis an sich. Moderne muziek, pop, rock, grunge, tripp hop en vooral filmmuziek zouden niet bestaan (in hun huidige vorm) zonder de voorlopers die in dit boek besproken worden (waarvan enkele zelf verantwoordelijk zijn voor een paar van de beste film soundtracks), die dan weer op hun beurt geen inspiratie zouden hebben gehad zonder hun voorlopers zoals Mozart, Bach, Beethoven... die ook weer op hun beurt geen houvast zouden hebben gehad zonder hun precedenten... enzovoort en zo verder...
Gerrit Valckenaers is muzikant, musicoloog en radiopresentator op Klara, met programma's zoals Valckenaers & Vanhoudt, Mixtuur en Late Night. Hijj doceert ook aan het Stedelijk Conservatorium te Hasselt. Dus zijn kennis van klassieke muziek is groot, om niet te zeggen gigantisch. En dat merk je ook in dit lijvige boek dat dan ook nog maar een percentage raakt van de componisten (en hun werken) maar dat was ook nodig om te vermijden dat het boek uit zijn voeg zou scheuren. Valckenaers heeft zich dan ook gefocust op tweeëndertig meesterwerken uit de twintigste eeuw die zowel de geschiedenis als de muziekgeschiedenis samenvatten. Van Gustaph Mahler tot aan Brian Eno (en ik dacht dat die man enkel voor Roxy Music muziek maakte), van Duitsland over Frankrijk naar de Verenigde Staten, langs Rusland en ook in ons eigen Belgenlandje!
De tweeëndertig muzikale stukken zijn stuk voor stuk biografieën van het meesterwerk, van hun componist en tijdgenoten maar vooral naslagwerken van de tijd waarin ze werden geschreven en opgevoerd. Zo wordt de muziek tijdens de twee wereldoorlogen enorm beïnvloedt door de geluiden die te horen zijn (alsof je een Paul van Ostaijen gedicht op muziek zou zetten), ballingschap doet nieuwe inzichten krijgen bij enkele componisten, waaronder jazz, en naoorlogse invloeden uit het oosten geven nieuwe geluiden aan de muziekstukken uit de jaren zestig en zeventig. (Denk The Beatles maar dan klassieke muziek)
Ik ben een grote muziekliefhebber, met filmmuziek als mijn grootste muzikale passie. Dat maakt dat ik heel hard open sta voor nieuwe dingen op vlak van muziek (of moet ik zeggen, oude(re) dingen die nieuw zijn voor mij?). Mijn kennis van klassieke muziek is redelijk beperkt, ik luister nauwelijks radio noch naar de zender Klara (tenzij Klara Continuo omdat ik meestal muziek luister als ik lees en dan het gepraat van de presentatoren en de nieuwslezers niet kan verdragen, die leiden me te veel af). Als ik iets ken van de werken die hierin besproken worden is het omdat ze in een film werden verwerkt in de soundtrack. Zo denk ik aan The Shining, 2001 a Space Odyssey, Shindler’s List of de muziek van Philip Glass (Watchmen) en Max Richter… die laatste twee komen wel aan bod in het boek maar krijgen geen eigen hoofdstuk.
Per werk, per componist, vind je een QR-code die je naar een playlist (op Spotify) voert waar je het betreffende muzikaal stuk kan beluisteren. Dat maakt het makkelijker om in te leven en je mee te laten voeren in de wereld van componist en de tekst van Valckenaers.
Dit boek las niet snel en sommige componisten wou ik vaak skippen (heb ik niet gedaan!), omdat ik het muzikale jargon niet eigen ben dus was het vaak ook heel verruimend, maar de materie is zodanig interessant dat je blijft lezen, dat je gaat luisteren en dat je inziet welke impact deze werken hebben gehad (of nog hebben) op hedendaagse muziek.
Misschien moét Valckenaers nu ook een boek schrijven dat specifiek over filmmuziek gaat want is er op Klara niet jaarlijks een uitzending die zich daarop toespitst ook? (the Original Soundtrack) Laten we ook eens John Williams, Elliott Goldenthal, Jerry Goldsmith, Hans Zimmer, Michael Giacchino, Bernard Herrman, Christopher Young en vele anderen aan het woord?
Stem je piano en je viool, poets het koper van je blazers op, stof het dirigentenstokje maar af en ga maar op het podium staan… Music Maestro!
De geschiedenis van de (klassieke) muziek is een aaneenschakeling van soundtracks van de wereldgeschiedenis an sich. Moderne muziek, pop, rock, grunge, tripp hop en vooral filmmuziek zouden niet bestaan (in hun huidige vorm) zonder de voorlopers die in dit boek besproken worden (waarvan enkele zelf verantwoordelijk zijn voor een paar van de beste film soundtracks), die dan weer op hun beurt geen inspiratie zouden hebben gehad zonder hun voorlopers zoals Mozart, Bach, Beethoven... die ook weer op hun beurt geen houvast zouden hebben gehad zonder hun precedenten... enzovoort en zo verder...
Gerrit Valckenaers is muzikant, musicoloog en radiopresentator op Klara, met programma's zoals Valckenaers & Vanhoudt, Mixtuur en Late Night. Hijj doceert ook aan het Stedelijk Conservatorium te Hasselt. Dus zijn kennis van klassieke muziek is groot, om niet te zeggen gigantisch. En dat merk je ook in dit lijvige boek dat dan ook nog maar een percentage raakt van de componisten (en hun werken) maar dat was ook nodig om te vermijden dat het boek uit zijn voeg zou scheuren. Valckenaers heeft zich dan ook gefocust op tweeëndertig meesterwerken uit de twintigste eeuw die zowel de geschiedenis als de muziekgeschiedenis samenvatten. Van Gustaph Mahler tot aan Brian Eno (en ik dacht dat die man enkel voor Roxy Music muziek maakte), van Duitsland over Frankrijk naar de Verenigde Staten, langs Rusland en ook in ons eigen Belgenlandje!
De tweeëndertig muzikale stukken zijn stuk voor stuk biografieën van het meesterwerk, van hun componist en tijdgenoten maar vooral naslagwerken van de tijd waarin ze werden geschreven en opgevoerd. Zo wordt de muziek tijdens de twee wereldoorlogen enorm beïnvloedt door de geluiden die te horen zijn (alsof je een Paul van Ostaijen gedicht op muziek zou zetten), ballingschap doet nieuwe inzichten krijgen bij enkele componisten, waaronder jazz, en naoorlogse invloeden uit het oosten geven nieuwe geluiden aan de muziekstukken uit de jaren zestig en zeventig. (Denk The Beatles maar dan klassieke muziek)
Ik ben een grote muziekliefhebber, met filmmuziek als mijn grootste muzikale passie. Dat maakt dat ik heel hard open sta voor nieuwe dingen op vlak van muziek (of moet ik zeggen, oude(re) dingen die nieuw zijn voor mij?). Mijn kennis van klassieke muziek is redelijk beperkt, ik luister nauwelijks radio noch naar de zender Klara (tenzij Klara Continuo omdat ik meestal muziek luister als ik lees en dan het gepraat van de presentatoren en de nieuwslezers niet kan verdragen, die leiden me te veel af). Als ik iets ken van de werken die hierin besproken worden is het omdat ze in een film werden verwerkt in de soundtrack. Zo denk ik aan The Shining, 2001 a Space Odyssey, Shindler’s List of de muziek van Philip Glass (Watchmen) en Max Richter… die laatste twee komen wel aan bod in het boek maar krijgen geen eigen hoofdstuk.
Per werk, per componist, vind je een QR-code die je naar een playlist (op Spotify) voert waar je het betreffende muzikaal stuk kan beluisteren. Dat maakt het makkelijker om in te leven en je mee te laten voeren in de wereld van componist en de tekst van Valckenaers.
Dit boek las niet snel en sommige componisten wou ik vaak skippen (heb ik niet gedaan!), omdat ik het muzikale jargon niet eigen ben dus was het vaak ook heel verruimend, maar de materie is zodanig interessant dat je blijft lezen, dat je gaat luisteren en dat je inziet welke impact deze werken hebben gehad (of nog hebben) op hedendaagse muziek.
Misschien moét Valckenaers nu ook een boek schrijven dat specifiek over filmmuziek gaat want is er op Klara niet jaarlijks een uitzending die zich daarop toespitst ook? (the Original Soundtrack) Laten we ook eens John Williams, Elliott Goldenthal, Jerry Goldsmith, Hans Zimmer, Michael Giacchino, Bernard Herrman, Christopher Young en vele anderen aan het woord?
Stem je piano en je viool, poets het koper van je blazers op, stof het dirigentenstokje maar af en ga maar op het podium staan… Music Maestro!
1
Reageer op deze recensie