Zij de adem, zij de longen

Looneybooks79 03 februari 2023
De tragedie van zij.

Het literair debuut van actrice Maaike Neuville is…

Wat een geweldige waterval aan woorden en wat een fantastische rivier van overpeinzingen en heerlijke beeldspraak.

Ada Peeters is een actrice die met de trein op weg is naar de stad waar ze die avond de première van haar zelfgeschreven monoloog zal brengen op het podium. Tijdens haar treinrit en net voor haar optreden vloeien de herinneringen en beelden van toen ze met haar theaterdocent een verhouding had. Maar ook ontmoetingen met andere mannen komen terug… mannen met autoriteit, getrouwde mannen, mannen die gewild en ongewild de intimiteit wilden opzoeken… Wanneer mag een grens overschreden worden? Wanneer moet je je verhaal kwijt?

‘Zij’ is intrigerend, boeiend, schrijnend, weergaloos, intiem, razendsnel, herkenbaar en grijpt je bij de keel.

Toen ik dit boek kreeg vond ik het onweerstaanbaar om te laten liggen en in dacht, ik zal de eerste zin al eens lezen. Voor ik het wist zat ik al halfweg het boek. Dit leest zo snel. Je bent onmiddellijk meegezogen in een maalstroom van emoties, die Ada Peeters met je deelt. Je voelt je verbonden met het personage en voelt ook mee met haar overpeinzingen.

Ik ken Maaike Neuville uit een aantal rollen waarin ze op tv speelde of in enkele films. Maar er ligt haar duidelijk een heel nieuwe carrière te wachten, als schrijfster. Met een vloeiende pen trekt Maaike je mee in het verhaal.

Ik durf gerust zeggen dat dit een van mijn favoriete boeken zal worden uit 2023!

Meer recensies van Looneybooks79