We hebben hier te maken met de Vlaamse Sarah J. Maas!

Lotte van den Noort 22 september 2020 Auteur
Als doden dromen begon… vreemd. Ik kan er mijn vinger niet op leggen. Een goede manier vreemd, hoor! Ik wist totaal niet waar ik was beland toen ik het verhaal begon te lezen. Dat was heerlijk en spannend. Het was verfrissend om te lezen vanuit een personage die de lezer rechtstreeks aanspreekt. Zo word je nog meer het verhaal ingezogen.

We volgen April, een jonge vrouw met een dosis gevoel voor humor, een beetje verslaafd aan gin en met een liefdesrelatie waar menig mens jaloers op zal zijn. April is bijzonder, want ze komt van een andere planeet en bezit magische krachten. Klinkt afgezaagd? Zo is het niet! Ik kan niet al te veel zeggen, want het is veel leuker om zelf te lezen wat April precies kan en ik kan je vertellen: het is enorm origineel. Ik was aangenaam verrast en om eerlijk te zijn, overkomt me dat niet meer zo snel.

Goed. Naarmate het verhaal vordert gebeuren er verschillende dingen en bij alles dacht ik: hoe gaat de auteur dit oplossen? Welke richting gaat het verhaal in? Jezus, zo spannend en goed geschreven! De schrijfstijl van Mel is aangenaam en het woordgebruik is vakkundig en goed gekozen. Ik heb ook zo vaak moeten lachen, hardop zelfs. Op het einde komt alles samen en elk puntje wordt opgelost, ondanks het open einde, want er volgt nog een boek (of boeken).

Mel is ook erg goed in het afsluiten van haar hoofdstukken, want je moet gewoon verder lezen! De hoofdstukken zijn gelukkig niet al te lang, waardoor je het idee hebt dat je door het boek heen vliegt. Elk einde van elk hoofdstuk had ik het idee van: O, kom op. Ik kan er nog wel eentje lezen want ik moet weten wat April nu weer ziet, nu weer denkt of wie er voor haar staat. Dit is een kunst en een gave, niet veel auteurs kunnen de lezer zo op het puntje van hun stoel laten zitten!

Zoals mijn titel al zegt, vind ik dat we een Vlaamse Sarah J. Maas te pakken hebben. Waarom? Mel Hartman heeft een compleet nieuwe (en héél) originele wereld gebouwd, net zoals Maas dat kan. De personages zijn verfrissend, uitgewerkt tot in de kleinste details. De worldbuilding en spanningsboog zijn precies goed. Misschien ben ik een beetje biased na het lezen van dit boek, maar ik ben er verliefd op geworden en ik wil die liefde met iedereen delen.

Ik probeer negatieve punten te bedenken, want een recensie met alleen maar positieve punten komt vaak ongeloofwaardig over. Eerlijk, ik kan er echt geen bedenken en ik heb geen één keer gehad tijdens het lezen van dit verhaal, dat ik dacht: huh? Of: Jammer. Nee. Het is gewoon een steengoed verhaal.

Dit boek is een dikke, vette aanrader en ik hoop dat je, net als ik, van het verhaal geniet en je laat meenemen naar de fantastische wereld die Mel Hartman heeft gecreëerd.

Meer recensies van Lotte van den Noort