Palingmysterie uitgelegd

Liefde voor lezen 03 augustus 2021
Dit is een intrigerend boek met 2 verhaallijnen. De ene over de liefde van vader en zoon voor palingvissen, de andere over het palingmysterie. Want vanaf de Griekse tijd zijn mensen al bezig om het mysterie rondom palingen te ontrafelen. Want niemand heeft 2 paling zien paren (het heeft zelfs eeuwen geduurd tot een paling met voortplantingsorganen is gevonden). En wat beweegt een paling om te gaan paren? De een gaat na 8 jaar op en reis, de ander pas als hij 25 jaar is.

Kortom er zijn een hoop vragen rondom de paling. De schrijver weet het mysterie goed over te brengen. Aan de hand van onderzoeken wordt vertelt wat er tot nu toe bekend is. En dat is eigenlijk verbazingwekkend weinig als je bedenkt dat er zo lang onderzoek wordt gedaan. De verhaallijn ernaast van de vader en zoon is een mooie toevoeging. Via hun lees je hoe de paling mensen beïnvloed en bezig houdt. Juist niet alleen wetenschappers.

Toch moet ik met een klein minpuntje afsluiten. Het boek wordt in het midden wat langdradig. Er wordt wat veel vertelt over de achtergrond van de wetenschappers die aanbod komen. Ook vervalt het verhaal wat in herhaling. Maar dit boek is zeker niet slecht voor een debuut!

Meer recensies van Liefde voor lezen