Duidelijk en praktisch: je gezonde grenzen leren kennen

Maartje 07 september 2021
Ik schreef deze recensie voor het HarperCollins Holland reviewteam.

Als je ‘ze’ hebt lijkt het zo gewoon, heb je ze niet dan kan het leven erg lastig worden: gezonde grenzen.

Nedra Glover Tawwab, relatiedeskundige en een van de meest invloedrijke therapeuten op Instagram, vertelt in haar boek ‘Gezonde Grenzen’ over wat het niet hebben van gezonde grenzen met je kan doen. Ze laat zien hoe gezonde grenzen eruit zien, hoe je ze formuleert en hoe en wanneer je ze kunt of eigenlijk zou moeten inzetten om je behoeften te kunnen uiten. Houd giftige, energieslurpende mensen uit je leven en vind een betere balans tussen het kiezen voor anderen en voor jezelf. Maar hoe doe je dat, assertief zijn zonder ruzie te krijgen?

'Mensen kunnen niet raden wat jij wilt. Het is jouw taak dat duidelijk te maken. Helderheid redt relaties’ (p.13)

Cijfer jij jezelf ook altijd weg voor een ander? Heb je te weinig rust in je privéleven of zijn je relaties onbevredigend? Dit kan heel goed komen doordat je geen gezonde grenzen hebt. En dan is dit boek van Nedra Grover Tawwab hét boek wat je verder gaat helpen. Het fijne van dit boek is dat Tawwab met vele voorbeelden je inzicht geeft in wat je precies doet als het niet gaat zoals je wilt (‘Wat zijn grenzen en waarom zijn ze belangrijk?’) En dat leert je ook weer zoveel meer over wie je bent, hoe je in elkaar zit en waarom je reageert zoals je reageert. (‘Hoe komt het dat we geen gezonde grenzen hebben? En wat zijn daar de gevolgen van?’) En wat betreft dat laatste: waarom die manier van reageren niet helpt om te bereiken wat je graag zou willen. (‘Hoe zien grensoverschrijdingen eruit?’)

'Het is onredelijk van mensen te verwachten dat zij je beter behandelen dan jij jezelf behandelt; wees dus aardig voor jezelf, want de mensen in je leven kijken toe.' (p.76)

Het fijne van dit boek is dat op het moment dat je jezelf de vraag stelt: maar wat doe ik dan precies (verkeerd)? Tawwab het je door voorbeelden te geven. En als je je dan afvraagt: hoe moet het dan wel? Je ook op die vraag gelijk antwoord krijgt. Dit maakt het boek lekker concreet zodat je er ook eenvoudig mee aan de slag kunt. Voor wie een beginnetje nodig heeft staan er aan het eind van elk hoofdstuk enkele reflectievragen/opdrachten die je verder helpen. In het tweede deel gaat Tawwab dieper in op het stellen van grenzen binnen verschillende soorten relaties; partners, collega's, vrienden. Omdat het eerste deel zo uitgebreid is, voelde het tweede deel voor mij grotendeels als een herhaling van zetten.

'De uitdaging is groot, maar uiteindelijk zul je gezonder worden en gezondere relaties krijgen.' (p. 395)

‘Gezonde Grenzen’ is een verrijkend, praktisch en toegankelijk geschreven zelfhulpboek dat nergens zweverig aanvoelt. Een boek dat serieus van toegevoegde waarde is als je worstelt met het stellen van gezonde grenzen. Het erkent je gevoel, doet voor hoe het (wel) moet en stuurt je vervolgens met een bemoedigend schouderklopje de ‘wereld’ in om te gaan oefenen. Dikke vette tip als jouw gezonde grenzen ver te zoeken zijn!

'De reis naar gezondere grenzen is niet gemakkelijk, maar ik beloof je dat het eindpunt de moeite loont.' (p.397)

Meer recensies van Maartje