Positief in het leven staan is sowieso een stuk prettiger

Maartje 02 september 2021
Er bestaat een eeuwenoud geheim: The Secret. Het werd gezocht, gevonden en weer verloren, het is gestolen en voor veel geld doorverkocht. Tot nu toe was kennis van dit geheim voorbehouden aan een kleine kring van ingewijden. Plato, Galileo en Einstein kenden The Secret, net als de succesvolste uitvinders, denkers en ondernemers in de geschiedenis. Dat juist zij de wereld kennen is geen toeval….

Want volgens The Secret bestaat het toeval niet. Volgens dit geheim is alles wat je toekomt of wat je overkomt te danken aan jezelf. Hoezo? Nou, alles wat je het universum ingooit, positief of negatief, komt bij je terug. Door het het universum in te gooien, komt het tot je. Oftewel, gebruik de kracht van het denken; positief denken brengt je datgene wat je wilt.

Niet een heel dik boek en het leest makkelijk weg. Eigenlijk staat in de eerste 40 bladzijden alles al en is het voor de rest grotendeels herhaling. Maar het kan nooit kwaad je te richten op het positieve, een open en positieve houding aan te nemen. Ik geloof ook wel dat je dat echt wel verder brengt. Een positieve houding is nl ook het geloof in jezelf en daarnaast vaak ook een meer open houding waardoor je uiteindelijk meer mensen aan trekt die weer van alles meenemen. ‘Wellicht wel datgene wat jij al zolang zo graag wilt hebben. Je voelt je beter, krachtiger (en gelukkiger?) én je brengt meer goede dingen de wereld in. Nou dat kan alleen maar goed zijn voor ons allen.

Toch heb ik het boek tussendoor ook weggelegd, want het ‘zeg dat je geld hebt (niet wil want je moet het al voelen alsof je het al bezit) en je ontvangt een cheque in je brievenbus’. Daar haakte mijn ‘nuchtere ik’ toch even af keihard af. Uiteindelijk las ik toch verder.

Heb je het boek net als ik al jaren ongelezen in je kast staan? Pak het er dan toch maar eens uit. Ook als je denkt er te nuchter voor te zijn. Het kan geen kwaad, want hoe fijn is het om positief en met vertrouwen in het leven te staan? Of in zijn minst weer mogelijkheden te zien? En dat je daardoor ook nog eens datgene krijgt wat je wenst? Er zijn slechtere deals, toch? Het maakt je leven en je wereld hoe dan ook een beetje prettiger en heel wat mooier.

Lezen? Doe maar.

Meer recensies van Maartje