Mooi monumentje voor een mooie voetballer

Maartje 24 april 2020
Abdelhak Nouri is geen standaard voetbalbiografie zoals er tegenwoordig veel van verschijnen. Het is meer dan dat. Nouri is een familie-epos, het bevat een stuk theologie door aanwezigheid en uitleg over gebruiken en spreuken uit de islam en een reconstructie van de gebeurtenissen vanaf het ineenzakken van Abdelhak op het veld in Oostenrijk. Dit alles samengesmolten tot een geheel met de beschrijving van een jongen die al van kleins af aan de harten van een ieder weet te stelen. Dit boek is een mooi monument geworden van een prachtige voetballer. De voetballer is niet meer, de man Abdelhak blijft wel 'shinen'. Wat ik een beetje jammer vond, is dat je toch ook vrij snel de advocaat Khalid Kasem in het verhaal terughoort ondanks dat hij zich vooral als vriend-van-de-familie wil neerzetten. De juridische kant van het verhaal, dat in dit geval zeker niet onbelicht kon blijven, krijgt zo misschien wel een iets te groot aandeel in een boek dat vooral de persoon Abdelhak Nouri moet laten schijnen.

Meer recensies van Maartje