Verrassend veelzijdig boek

Maartje 26 september 2021
Als veertiger heb je het wel uitgedokterd, dat vrouw-zijn. Dan liggen de moeilijkste jaren achter je, dacht Caitlin Moran. Daarom keek ze uit naar haar leven als veertiger. Appeltje eitje zou dat zijn. Toch niet: met de naderende middelbare leeftijd doemen er allerlei nieuwe levensvragen op. Een ode aan al die veertig plus-vrouwen.

Niet eerder iets gelezen van Caitlin Moran. Met ‘More than a woman’ dan ook een sprong in het diepe zonder aanloop. En wat voor een. Het boek begint als een ‘Bridget Jones’ meets ‘Vrouwen komen van Venus en Mannen van Mars’. Met een heerlijke onvervalste no-nonsense humor. Dat in het luisterboek op voortreffelijke wijze is voorgelezen. Moran is grappig en nergens voorzichtig met haar humor: over seks, haar man, uiterlijk, een vulva van een vagina. Toegegeven, daar moet je een beetje van houden. Maar haak niet af! Dat is eeuwig zonde, want naast deze tsunami van humor heeft Moran nog veel meer te bieden.

Moran is maatschappelijk betrokken, durft hardop vragen te stellen (ook aan zichzelf!) en laat zien over de dingen te hebben nagedacht. Van kippennek, haarkleur, party uithoudingsvermogen, kledingkastverraad tot springen in water. Over of botox wel mag als feministe (doen als je er altijd ontspannen bij wilt lopen!). Maar ook wat echte liefde is. Over de eetstoornis van haar dochter, maar meer nog hoe de jeugd naar zichzelf kijkt en hoe ze denkt te moeten zijn. Waarom wij vrouwen toch zo veel overnemen uit de mannenwereld, maar de mannen niet uit de onze. En de (on)verwachte yoga, hoe fijn het is een hond te hebben en je heksenjaren. Waarom feminisme nooit kan doorslaan en de vrouwenbond!

Moran schrijft al haar boeken als ‘gezellige brieven aan alle vrouwen waarvan ze denkt dat die ze wel zouden willen ontvangen en dat ze dan roepen ja (…) dat ben ik! waarom heeft niemand dit ooit eerder gezegd!’ Een bemoedigend schouderklopje: je doet het zo gek nog niet. En enigszins streng: Recht je rug en eis je plek op!

Ga dit boek lezen! Of luister naar dit boek. Waarbij het enthousiasme van de voorlezer uit je oortjes spat! De Nederlandse versie heeft @ als voorlezer en dat is een uitstekende en zeer passende keuze geweest voor dit boek!

Voel de herkenning of lees over je voorland (oeps). Laat je kijk op dingen eens opschudden en ontvang die hart onder de riem!

En voor de lezer die bang is om oud te worden en al helemaal geen boek over de ’naderende middelbare leeftijd’ lezen wil: “Omdat we zo gericht zijn op de negatieve kant van het ouder worden, de knieën, de hals en de vermoeidheid, staan we nooit stil bij het ultieme voordeel van almaar ouder worden: je overleeft de slechte tijden, geluk valt je weer ten deel op den duur, al is het maar voor even maar het valt je weer ten deel alleen maar door in leven te blijven. Meer hoef je niet te doen.”

Meer recensies van Maartje