Op zoek naar je authentieke zelf

MaesInge 06 april 2021
Als kind was ik er altijd van overtuigd dat schrijven niet aan mij besteed was. Nog maar sinds enkele jaren wordt de roep om die pen te hanteren steeds luider. En het is nog recenter dat ik besloten heb om het in realiteit om te zetten.

Door zelf te schrijven heb ik meer aandacht voor boeken over schrijven, ook al lees ik ze nooit. Maar deze titel triggerde me. En de achterflap overtuigde me. Dit was een ander soort boek over schrijven.

“Je schrijven zal je de weg tonen naar jouw bestemming.”
“Dat ‘ken uzelf’ verwijst naar exact die bestemming: bewustwording, het bewust worden van jezelf, van je ware verhaal.”

Geen boek dat zegt wat ik moet schrijven, of dat me dicteert hoe ik moet schrijven. Maar een boek dat vooral wil inspireren om gewoon te schrijven. Ongeacht of je een schrijver bent of niet. Om jezelf vrij te schrijven. Net zoals je niet moet kunnen dansen om te dansen. Maar dansen om jezelf vrij te bewegen.

“Waarom zou je ook niet een schrijfritueel inlassen om je geest te reinigen? Schrijven is de reiniging van het kanaal tussen hoofd en hart.”

Het is een boek dat je niet in één ruk uit leest, ook als je beslist om de schrijfoefeningen niet toe te passen. Het geeft je veel stof om te laten bezinken. Het wil je op weg helpen om je leven anders te leven, niet meer op de automatische piloot, maar bewust.

Bewust omgaan met jezelf, wie je bent, wat je hart je ingeeft. Dat bewustzijn, dat verborgen ligt onder een diepe laag stof, wil de auteur te voorschijn halen door gebruik te maken van de pen. Niet noodzakelijk met de bedoeling om een schrijver van je te maken. Haar doel is om jou, als lezer, bewuster door het leven te laten gaan. Haar middel daarbij is die pen.

Op zoek naar je authentieke zelf. Een proces van “hard werken”, een bewogen pad, maar wel een pad dat leidt naar je levenspad.

Maar zelfs als je in eerste instantie geen behoefte voelt om te schrijven, dan biedt het boek zoveel mooie zinnen, boordevol wijsheid. Quotes die je wilt noteren, die je hart raken. Daarvoor alleen al is het boek de moeite waard om te lezen.

“Verlies de controle en maak contact met je voelen.”

Wie weet begint het plots toch te kriebelen om die pen vast te nemen. Want misschien is het wel beter om te schrijven met jezelf, in plaats van met anderen van gedachten te wisselen. Zo kom je dichter bij jezelf. Anderen geven hun visie maar zij weten niet wat in jouw hart leeft. En jouw woorden hebben geen visie of advies of raad nodig. Jouw woorden hebben enkel een blad papier nodig om aan toevertrouwd te worden.

Meer recensies van MaesInge