Eerst teleurgesteld, later gefascineerd

De auteur Gerbrand Bakker ken ik van zijn eerdere werk dat ik zeer waardeer. Ik had dan ook hoge verwachtingen van De Kapperszoon. In het eerste deel werd ik teleurgesteld. Het verhaal kabbelde wat voort, de zwembadscenes werden een paar keer herhaald, de fascinatie voor piemel en kont begon mij te irriteren. Dan deel 2: de vele feiten rond de vliegtuigramp op Tenerife konden wel uit Wikipedia komen. Een saaie opsomming. Uit het nawoord bleek dat mijn gevoel juist was. Overigens een nawoord met veel humor en zelfreflectie.
Maar dan deel 3: gelukkig vormde dat laatste deel meer dan de helft van het boek. De auteur speelt een geraffineerd met de lezer en zet alles op zijn kop. Wat is echt, wat is fictie, waarom heet De Schrijver geen Jan, Piet, Kees, maar wordt hij consequent De Schrijver genoemd? Hoe zit het met Oscar met een c en Oskar met een k? Deel 3 boeide mij tot aan het eind. Dit deel, meer dan de helft van het boek, maakte mijn aanvankelijke teleurstelling helemaal goed.
Vier sterren voor Gerbrand Bakker met zijn Kapperszoon.

Meer recensies van margo de vries