Een belangrijk boek

Dit boek uit 1934 moet, vind ik, op alle scholen gelezen en besproken worden, zou dat gebeuren nu het is opgenomen in de canon van het Nederlandse onderwijs?
Ik ben een witte vrouw en heb tijdens de geschiedenislessen niks gehoord over het gruwelijke verleden van ‘onze koloniën’, de lessen gingen alleen over de delfstoffen en de verdere rijkdommen die er vandaan kwamen.

Met steun van de staat hebben wij witte Nederlanders ons toch wel heel erg misdragen in o.a. Suriname. Over deze gitzwarte bladzijdes in onze geschiedenis lees je in dit boek. Over de slavenhandel en het geweld dat gebruikt werd tegen de tot slaaf gemaakte medemens. Zelfs na het verbieden van de slavenhandel gingen het onderdrukken en de uitbuiting gewoon door.

“……. Zo verdwijnen de miljoenen voor Suriname ten bate van enkele kapitalisten, terwijl het overgrote deel der bevolking in armoe verkeert. En in Nederland op de scholen leren reeds de kleine kinderen het axioma: de neger is lui en Suriname kost ons miljoenen…….”

Anton de Kom schrijft met veel liefde en gevoel over zijn Suriname, hij schreef een uniek boek. Een boek dat je dwingt om te reflecteren op het verleden. Een boek dat een aanklacht is tegen racisme en kapitalisme, maar tegelijkertijd probeert te verbinden. En dat is wat we nu, bijna een eeuw, later hard nodig hebben.

Meer recensies van Marianne van de Boeken