Het leven dat ik kende

Marieke Leest 22 december 2019
Dankzij Thrillers & More en Hamley Books mocht ik meedoen aan de leesclub van T&M.

Een boek gebaseerd op waargebeurde feiten, leest toch net iets anders dan een volledig fictief verhaal. .

Steeds hield ik tijdens het in het achterhoofd dat echte mensen dit echt hebben meegemaakt. En bijna kan je niet geloven dat het geen fictie is. Helaas!

Het boek vertelt het verhaal van Roelf. Roelf wordt al vanaf jonge leeftijd zowat alleen toen zijn ouders scheidden en zijn moeder vooral bij haar nieuwe liefde ging wonen. Gelukkig heeft hij een aantal goede vrienden waarop hij kan rekenen en vind het liefdesgeluk bij Ellen. Helaas loopt alles niet zoals gepland en stort zijn wereld op een bepaald moment in. Op het moment dat hij weer opkrabbelt en opnieuw geluk vindt bij Sophie, loopt alles steevast weer verkeerd, tot het zelfs helemaal slecht afloopt.

Het boek is enorm mooi geschreven, met veel respect voor het verhaal van de mensen waarover het gaat. Ik werd het verhaal ingetrokken en des te heftiger komt het dan ook binnen. Hoe kan een mens nu zoveel tegenslagen na elkaar te verwerken krijgen? En steevast proberen om zich aan een strohalm opnieuw recht te trekken. Heel mooi is ook de liefde en vriendschap tussen de personen/personages.

Ik kan alleen maar zeggen: Wow! Het is één van mijn favoriete boeken van 2019, wat een beetje raar is om te zeggen over zo'n heftig waargebeurd verhaal. Maar het is enorm mooi neergeschreven.

Meer recensies van Marieke Leest