Rouw kent vele vormen

Marije Ronteltap 13 oktober 2020
Met een Hebban Leesclub lees ik De Scherven van Amy Giles. Een young adult verhaal over hoe het leven doorgaat nadat Jessica en Lucas beiden hun broer verloren tijdens een schietpartij. Het prachtige omslagontwerp is van Studio Jan de Boer, een grafisch ontwerpbureau voor het boekenvak in Utrecht. 4 ontwerpers maken alles voor boeken van omslagen tot websites. Ze bestaan inmiddels ruim 30 jaar. Ze maakten ook de boekomslag voor De macht van K van Jens Vern, Jaloezie van Sofie Sarenbrant en Sneeuwblind van Ragnar Jónasson.
De vertaling is van Els Brevink. Deze Nijmeegse vertaalde ook haar eerdere boek Alles is nu, Als morgen niet bestaat van Jennifer L. Armentrout en De laatste brief van Rebecca Yarros.

Jessica Nolen verliest tijdens een schietpartij in een bioscoop haar broer Ethan. Tijdens hetzelfde drama verliest Lucas Rossi ook zijn broer Jason. Hoe gaan zij en hun families om met dit verlies en hoe pakken zij de draad weer op?

De meeste YA boeken bespreken veel emoties. Daar is deze geen uitzondering op. Verdriet, rouw, boosheid, onmacht, schuldgevoel, liefde, onzekerheid, humor, blijheid en opluchting. Alles komt voorbij. Amy Giles schetst ons een prachtig portret van de verschillende manieren waarop mensen rouwen en een verlies beleven. Het laat zien dat er geen handleiding is. Geen beginpunt en geen eind. Iedereen doet het op zijn of haar eigen manier in zijn of haar eigen tempo. En dat elke manier goed is.

Meer recensies van Marije Ronteltap