Spannend avontuur in de sneeuw

Ik ontmoette Hellen Bootsman op het Boekenfestival tijdens het Thrillerfestival 2019 in Zoetermeer. Ze vertelde zo enthousiast over haar boeken, dat ik Sneeuwpaarden heb aangeschaft. Dit is deel 2 uit de serie Ridders gezocht. Misschien had ik met deel 1 moeten beginnen, maar dat merk ik vanzelf. Hellen is schrijfster, illustrator en uitgever, want ze heeft het boek als geschreven, geïllustreerd en uitgegeven via Riddersgezocht. De geweldige cover, ontworpen door Hellen zelf en Angelique van Dalfsen van Dalfsen Design, heeft prachtige donkerblauwe kleuren met onderaan sneeuwwitte paarden. Wil je meer weten? Ga naar www.riddersgezocht.nl laat je verrassen door de prachtige tekeningen en leuke weetjes over de boeken.

De serie heeft als hoofdpersonage het meisje Danielle Springer. Er staan verwijzingen in boek 2, die ik niet snap omdat ik boek 1 niet heb gelezen. Afwachten of dat een probleem zal blijken of niet. Danielle woont in een boerderijtje met haar moeder aan de rand van het bos. Haar ouders zijn gescheiden. Haar vader heeft een nieuwe vriendin Inge. Ze tekent graag. Haar beste vriendin is Anouk Paardekoper. Ze heeft een pony, Peer, en een rijpaard, Macho. Haar beste vriend is Jeroen met zijn trekpaard Tante Truus. De schrijfster beschrijft de drie verschillende karakters heel mooi. Danielle,  de kleine durfal met de bos rode krullen. Ze ziet overal avontuur en maakt vaak ruzie met haar moeder. Anouk is heel lang en houdt zich meestal aan de regels. Zij probeert Danielle een beetje in toom te houden. Jeroen houdt wel van een avontuurtje op zijn tijd. De schrijfstijl is zeer vlot en je wordt snel meegenomen in het verhaal. De steeds grotere frustratie van Danielle is voelbaar. Je wilt verder lezen en weten hoe het avontuur verder gaat.

Het verhaal wordt mooi afgerond. Het stoort niet dat ik deel 1 niet heb gelezen, we krijgen voldoende uitleg. Maar misschien dat ik dat in de toekomst nog wel ga doen. Dan heb ik het eerste avontuur over de ridders ook met ze meegemaakt. Sneeuwpaarden is een heerlijk, spannend kinderboek die op een mooie manier de wereld van kinderen beschrijft en hoe zij naar ons als volwassenen kijken. En op de website die ik hierboven noemde staan nog eens een heleboel tekeningen die verwijzen naar een bepaalde pagina in het verhaal. Een hele mooie aanvulling.

Meer recensies van Marije Ronteltap