Spannend, leerzaam, een PAGE TURNER

marijke 03 oktober 2020
De Offers - Jeroen Windmeijer
In de Offers herkennen we direct de schrijver als de cultureel antropoloog.
Het is het gebied waar hij zelf een half jaar heeft gewoond in een kleine gemeenschap van de Aymara-indianen.
Dit blijkt heel duidelijk uit dit boek, zo lees je prachtige beschrijvingen van de kleding:
“… Josefina zag er op haar mooist uit in haar pollera, de wijde rok, een mooie bloes met fijn geborduurde bloemmotieven, een wollen jas met op de achterkant een gestileerde afbeelding vn een lama, het bolhoedje en op haar rug een fel gekleurde doek met daarin de lunch…”( blz 70)
De Offers: een spannend, intrigerend verhaal dat zich afspeelt in Bolivia op de hoogvlakte de Altiplana en aan de oevers van het Titicacameer.
Het verhaal is ingedeeld in korte hoofdstukken, die niet altijd van perspectief wisselen, soms wel van tijd. Maar het brengt de lezer niet in verwarring, de aanduiding wordt duidelijk gegeven.
Luc, don Lucas, loopt stage in dit gebied. Een samenwerkingsproject van de universiteit van Wageningen en Tiahuanaco. Deze plaats wordt opgeschrikt door de moord op een kleine jongen, de derde al in de omgeving. Wat is er aan de hand? Is hier het principe: Do ut des: ik geef, opdat jij geeft van kracht? Of de verering van Pachamama ? Of hebben we te maken met een bizarre volksmythe? Is de Pachamama zo boos dat ze tevreden moet worden gesteld met het hoogste offer dat de mens kent: zijn eigen zoon? Zijn enig geboren zoon?
Windmeijer heeft grote kennis van de inheemse religies en trekt parallellen tussen het westerse christendom, de bijbel en godsdiensten en religies in het Aymara gebied. Ook zien we binnen het verhaal de Proloog inhoud krijgen en de drie aangehaalde teksten van het Motto.
De Offers is een thriller. Wie zit er achter de moorden? Zijn het de ‘vreemdelingen’ in het gebied? Naast Luc is ook de Nederlander Jan-Willem hier met een onderzoek bezig, maar beide mannen voelen zich wel geaccepteerd en zetten zich ook in voor de gemeenschap. In La Paz woont een Nederlandse priester Maarten, een kennis van Luc. Hij doet erg veel onderzoek naar ‘kinderoffers’.
Luc heeft veel contact met (en is ook verliefd op) Nayra, deze romance loopt door het verhaal heen. De discussies met Nayra of Maarten (soms ook met Mauro) over de oeroude culturen verdiepen het verhaal, maar vertragen ook even de verhaal-spanning die is opgebouwd.
Het blijft een thriller met een plot, dat zich zeer subtiel ontwikkelt. Door vooruitwijzingen, door cliff-hangers wordt de lezer voortgestuwd. Door de bedreigingen naar Jan-Willen en Luc: ze zijn niet meer welkom in het gebied. Waarom niet? Wie zit hier nu weer achter? Je wilt weten wat er aan de hand is, het gaat steeds meer lezen as een page-turner.
De verhaallijn werkt naar het slot toe, het plot komt zo heftig tot een einde, dat je het even moet laten bezinken…..
Het Nawoord is een antwoord op mijn vraag… en toen, wat deden de personages toen? Wel, Windmeijer heeft het gehoord en ik wordt op mijn wenken bediend, maw de vragen worden beantwoord. Het vormt een prachtige afronding van dit super spannende boek .
4 sterren.

Meer recensies van marijke