Een unieke mix: informatie verpakt in een spannende thriller.

marijke 10 mei 2020
Het Pilgrim Fathers Complot - Jeroen Windmeijer
Zes moorden, drie continenten, een wereldwijde cultus, een verborgen manuscript!

Het verhaal speelt zich af in 3 delen, achtereenvolgens in ‘het oude land’, ‘het nieuwe land’ en ‘het beloofde land’. Het leest heel vlot, ook al geeft het tussendoor veel informatie over de vrijmetselarij, de Pilgrim Fathers, later de Founding Fathers van Amerika, geschiedenis, Bijbelverhalen en religie. Het lijkt te veel om op te noemen, maar omdat het ‘tussendoor’ op essentiële plaatsen wordt verteld, is het heel natuurlijk met elkaar vervlochten.
Bovendien lezen we passages uit het document dat Peter de Vries kort daarvoor heeft ontdekt in de archieven van Erfgoed Leiden en Omstreken. Dit geeft een persoonlijk verslag van één van de leden van die Pilgrimfathers. Door dit complot-thriller-verhaal er om heen te weven krijgt dit document meer aandacht, het krijgt een podium. (maar let op! Bestaat het ??) In deze fragmenten lees je iets terug over de ontstaansgeschiedenis van Leiden, bijv over het Groot Sionshof, waar Mark en Judith, vrienden van Peter wonen.
Het verhaal begint in alle heftigheid. Peter de Haan is met zijn vriendin Fay Spežamor naar een open avond van haar loge gewest. Zij lopen na afloop van het na borrelen in de bar naar boven naar de werkplaats, zij willen nog afscheid nemen van de voorzitter, de achtbare meester Zoutman. Daar vinden zij hem … vermoord: zijn hoofd is ingeslagen, zijn hart is met de winkelhaak doorboord en door zijn handen is de passer gestoken. Wie doet zoiets? Er wordt enkele dagen later nog een lijk ontdekt. Is er een relatie tussen deze twee?
Peter de Haan raakt er, voor dat hij het zelf in de gaten heeft, bij betrokken.
Peter is docent archeologie en geschiedenis aan de Leidse universiteit en heeft belangstelling voor de historie van de Pilgrimfathers, hij werkt als vrijwilliger in het Pilgrim Museum in Leiden.
Daar ontmoet hij Tony Vanderhoop (lid van de loge in Boston) met een groepje Amerikanen, die de dag ervoor ook op de open avond waren. Tony vertelt, iets achter blijvend bij de groep, aan Peter dat zij veel bedreigingen krijgen… waarom vertelt hij dit aan Peter?
“… Peter kon er de vinger niet goed opleggen maar hij had het vreemde gevoel dat er iets anders gebeurd was…. Iets wat het niveau van het simpele gesprek dat ze gevoerd hadden oversteeg….Alsof je naar een film keek waarvan de ondertiteling een andere tekst vertoonde dan die door de acteur uitgesproken werd….” (blz 84)
Met dergelijke cliffhangers wordt de lezer geregeld nieuwsgierig gemaakt naar het verdere verloop van het verhaal. De lezer wordt geactiveerd om mee te denken: gaat het om Peter? Gaat het om die bedreiging? Gaat het om Tony?
Deze puzzelstukjes zullen langzaam maar zeker een inkleuring krijgen.
In het tweede deel wordt de spanning opgebouwd. Peter gaat naar Judith die een beurs aan de universiteit van Boston krijgt, hij neemt 3 weken vakantie. Maar in deze vakantie lopen zaken totaal anders dan hij zich heeft voorgesteld. Ook hier zijn de achtbare Meester en zijn leerling vermist, vermoord?
Als hij terug wil gaan, op weg naar het vliegveld, ontdekt hij al bladerend in zijn nieuwe boek iets:
“… Zie ik dat nou goed? Een golf van opwinding sloeg door zijn lichaam…. Ja ik zie het goed… de puzzelstukjes draaiden niet langer hun eindeloze cirkeltjes maar begonnen neer te dalen en op hun plek te vallen… er komt een change of plan…” (blz 370)
Tot aan het eind blijft het spannend, het blijft een thriller, de andere info is perfect verpakt in dit geheel…. Maar ondertussen wil je wel weten ….hoe loopt dit af?
Mijn eerste kennismaking met Jeroen Windmeijer was het boek dat hij samen met Jacob Slavenburg schreef: het Isisgeheim. Dat was voor mij zo’n geweldige leeservaring, dat ik dit boek al snel er na heb gekocht. Nu lees ik dat het een deel is van een triologie, weliswaar het laatste, maar toch … da’s mooi… heb ik nog twee spannende delen voor de boeg!!
Zeker een aanrader!
4 sterren.