Een verhaal over zoektocht naar vrijheid.

marijke 10 juli 2024
Zangvogels - Christy Lefteri

Christy Lefteri’s boeken hebben covers in mooie zachte tinten, geel en blauw Maar vergis je niet. De inhoud is niet zacht of lieflijk, maar geëngageerd en rauw. Ze gaan over thema’s die ons allemaal raken. Migratie, het zoeken naar een beter leven, verstrikt raken in bureaucratie, systematisch racisme gevoed door vooroordelen.
Het is van toepassing op ‘De Bijenhouder van Aleppo’, op ‘Het boek van vuur’ en het geldt voor dit boek ‘Zangvogels’.
In het boek Zangvogels spelen meerdere verhaallijnen.
* Petra, die op Cyprus woont, tijdens haar zwangerschap haar man verliest, zoekt een huishoudelijke hulp.
Nisha, uit Sri Lanka, komt door een bemiddelingsbureau bij haar wonen, voor haar zorgen. Zeker in het begin, als Petra apathisch is door het verlies, voelt het goed voor haar om Nisha om zich heen te hebben. Zij doet alles. Zij verzorgt Aliki, de baby van Petra, met veel liefde, maakt schoon, kookt, doet boodschappen, is (bijna) dag en nacht voor Petra beschikbaar.
* Nisha heeft zelf een dochter Kumari.
Nisha’s man is bij een mijnongeluk om het leven gekomen.”
“… de aarde die zulke mooie edelstenen voortbracht , de aarde die zulke prachtige kleuren bevatte… die aarde had hem nu verzwolgen…”(p.246)
Zij heeft te weinig inkomsten om haar dochter en haar moeder te kunnen onderhouden. Zij besluit zich te laten inschrijven bij een bemiddelingsbureau.
Zij heeft het bij Petra getroffen. Ze wordt niet uitgebuit of mishandeld zoals andere huishoudelijke hulpen wel ondervinden.
Maar echte aandacht van Petra krijgt ze niet. Petra is druk met zichzelf en met haar optiek voor de jetset. Aliki krijgt die aandacht ook niet. Aliki’s reactie:
“… soms dacht ik dat Aliki iets ging zeggen… maar dan werden de woorden die er hingen ingeslikt en verdwenen met de pasta naar binnen…”(p.77)
Nisha stuurt geld naar Sri Lanka. Zij krijgt een relatie met Yiannis, bij hem chat zij met haar dochter via zijn tablet.
* Yiannis: woont boven Petra op kamers. De titel van het boek ‘slaat’ op hem. Hij is betrokken bij een crimineel netwerk dat zangvogeltjes stroopt, verkoopt aan luxe restaurants die het als exquise gerecht serveren. Als Nisha van deze praktijken hoort, zegt ze: “Ik dacht dat jij anders was”.
Op een zondagavond komt Nisha niet bij Yiannis. Ze komt ook niet bij Petra en Aliki. Alles wat belangrijk is, ligt nog op haar kamer. Wat is er gebeurd?
Petra gaat naar de politie om aangifte te doen van vermissing.
“… Ik kan me niet bezighouden met die buitenlandse vrouwen. Ik heb belangrijker zaken die mijn aandacht vragen. Als ze niet terugkomt, gok ik dat ze niet terugkomt…” (p.89)
Kortom de politie doet helemaal niets!
Het verhaal leest vlot en heeft zo nu en dan prachtige poëtische zinnen.
Heel overzichtelijk vermeldt elk hoofdstuk vanuit welk perspectief je het verhaal leest. Opmerkelijk zijn de tussen-hoofdstukjes met een veertje. Aanvankelijk alleen toegevoegd aan Petra, later ook bij Yiannis. Het is alsof er puzzelstukjes worden rond gestrooid, die -zoals later blijkt- wel degelijk een betekenis hebben.
“… Aliki: ze maakte mijn hart vol sterren, nu is het alleen maar donker van binnen…”(p.361)
De zoektocht naar Nisha:
Petra vraagt bij alle huishoudelijke hulpen in de stad. Iedereen mist haar sinds zondagavond. Wel is haar armbandje terug gevonden. Petra gaat ook naar Yiannis. Zij wist niets van hun relatie (zozeer leefde ze in haar eigen ‘bubbel’).
Petra en Yiannis gaan samen verder. Ze ontdekken de gruwelijkste feiten, die hun leven zal veranderen.
“… er klauwde iets duisters en slechts aan de randen van de cabine…”(p.316)
De verhaallijnen ontwikkelen zich eerst om de persoon zelf, maar al lezend gaan ze elkaar raken. Tot het plot zich bloot geeft!
Een happy end? Wees ervan overtuigd dat je een actueel, rauw en eerlijk verhaal te lezen krijgt.
Thema’s als migratie, in je nieuwe land te maken krijgen met systematisch racisme, gevoed door vooroordelen en overdreven nationalisme.
Dit lijkt een zwaar boek, maar wordt lichtvoetig verteld, met poëtische zinnen en vergelijkingen.
Christy Lefteri vertelt dat deze roman is gebaseerd op ware gebeurtenissen. Op Cyprus zijn enkele geleden vijf huishoudsters en twee kinderen verdwenen. De politie weigerde onderzoek te doen en deze vrouwen zijn vermoord terug gevonden.
Door het verhaal van Nisha te vertellen wordt de werkelijke gebeurtenis tot fictie verheven en bereikt op deze manier meer mensen.
Door het kleine het grote zien! Vergeet niet elke mens te zien zoals we onszelf zien.
Een ontroerend boek!

Meer recensies van marijke