Sterke titel voor: Verwondering!

marijke 14 december 2023
Pieternelletje - Ze zingen niet mee ze schreeuwen
Sterke titel voor: Verwondering!
De felrode cover met blauwe kapitale letters valt direct op. Zeker in combinatie met ‘Schreeuwen’.
Dat niet alleen de cover sterk is, maar zeker ook de titel bewijst het feit dat deze bundel op de longlist stond van de Granateprijs voor 2023.
Granate presenteert de meerstemmigheid van poëzie in een multidisciplinaire vorm. Waar andere literaire prijzen draaien om de inhoud, trekt deze onderscheiding de aandacht naar de titel van de bundel. De bundel moet Nederlandstalig zijn en dit jaar zijn uitgegeven. De titel ‘Ze zingen niet mee ze schreeuwen’ hoorde bij de beste tien titels.
Een titel moet blijven hangen, eigenzinnig zijn en triggeren, stemmen tot nadenken, nog voor je de bundel openslaat.
De bundel is verdeeld in twee delen, die al direct bij de inhoudsopgave in typografie verschillen. Bij de verzen zelf valt de van elkaar verschillende typografie duidelijk op. De beide delen hebben geen titel.
Een nieuwe wereld waarin we veilig kunnen spelen (p.41)
Madelief en botergras
Omliggend glooiend sprookjesland
Schuwe kleurkrijtbloesemvlinders
Bij veel gedichten valt me op dat je de titel ook als laatste versregel kunt lezen. Bij bovenstaand gedicht is dat bijv. mogelijk.
In de bundel vallen de mooie beelden me op.
“… Sprong het kleine kind in mij de zomer in …”
een prachtig beeld! (p.43)

Het motto van de bundel is Verwondering, naar een vers op pag. 52.
Verwondering
ik ben een betweter
Iemand die alles beter wil weten
Een wijsneus.
De bundel eindigt met een citaat: “Ik ben geen wetenschapper”.
De schrijversnaam: Pieternelletje is geïnspireerd op de voornaam van de grootmoeder van de schrijfster. Voor haar gevoel lijkt ze op haar en zij stuurt de schrijfster bij het realiseren van deze teksten.
Een bundel om geregeld even door te bladeren.

Meer recensies van marijke