Guillaume, een uitermate interessante hoofdpersoon

Marja Vissers 07 juni 2023
Gwillemke werd geboren in 1852 in Antwerpen en hij stierf daar als Guillaume in 1940. In ‘Rozeke’ wordt zijn hele levensverhaal verteld. Ook lezen we veel over het Antwerpen van destijds, wat echt meerwaarde aan het boek geeft.

Guillaume was een zeer suksesvol zakenman. Hij voorzag Antwerpen van ‘sanitaire werken’, badkamers en toiletten, en hij werd er rijk van. Leuk is dat de financiële kant van de zaak ook echt wordt uitgelegd. We komen o.a. te weten hoe het zat met de overdracht van de zaak aan zijn twee zonen, hoe hij de erfenis van zijn vrouw belegde en hoe het kon dat Moe Roos altijd wel geld had.

Guillaume was ook getrouwd en had ook kinderen en kleinkinderen. Met zijn familieleven had Guillaume meer moeite dan met zijn zakelijk leven … Met vrouwen ging het nog wel wat, maar met de mannen …

De vraag die opdoemt is hoe wij het leven van Guillaume uiteindelijk zullen beoordelen. Guillaume behield het hele boek lang mijn sympathie. Maar schoondochter Isabelle zegt tegen hem: “Een mens is de liefde voor zijn naasten. De vriendschap voor anderen. Dat is de mens. En gij papa, monsieur Guillaume van der Stighelen, gij zijt niets. Gij hebt geen vrienden, uw eigen zonen zijn vreemden voor u. Heel uw leven hebt ge gehouden van uzelf en van een ingebeelde vrouw Niets zijt gij, en als niets zult gij in uw graf stappen.”
In ieder geval is Guillaume een heel interessante hoofdpersoon en hij is ook geloofwaardig en zeker niet cliché.

Ik geef het boek vier sterren. En zie uit naar het volgende boek van Guillaume van der Stighelen.

Meer recensies van Marja Vissers