Een goed boek voor een leesclub

Marja Vissers 27 juli 2019
Touba is een lang boek, en af en toe ook langdradig. En dan is er ook nog een lange inleiding, en een lang nawoord.
Het boek is deels gemakkelijk (vergelijkbaar met The blood of flowers van Anita Amirrezavni), maar deels is het ik weet niet wat. In ieder geval zijn grote delen moeilijk te vatten en nog moeilijker te plaatsen.
Ik vraag me echt af of alles met reden is geschreven of min of meer zo maar. Want wat is bijvoorbeeld de rol van prins Gil in dit boek? En waarom dat lange, lange verhaal van hem over iemand vermoorden en schuldgevoel? Touba heeft toch niemand vermoord ...
En wat is dat met die zonen en dochters op het einde als Touba al dood is eigenlijk?
Zulke vragen zijn er heel veel te stellen over Touba. Op zulke vragen moet er wel een antwoord zijn naar mijn idee. Maar ik kan die antwoorden niet bedenken, en ik ben benieuwd of andere lezers het wel weten.
Het verhaal is interessant en ook zoals ik het ook wel gehoord heb. Bijvoorbeeld de focus van Touba op zedig gedrag dat komt wel bekend voor van de verhalen van Iraniƫrs.
Voor zover ik heb kunnen achterhalen is dit boek ook verkrijgbaar in Iran. Parsipurs boek Women without men wordt in Iran wel sterk afgekeurd. Of het verboden is weet ik niet.
Shahrnush Parsipur woont momenteel in de VS. Zij zat in Iran jarenlang in gevangenis om nogal onduidelijke redenen
Omdat ik zoveel vragen heb over dit boek, zou ik graag willen weten wat andere lezers ervan vinden. Een Touba-leesclub daar zou ik dus meteen aan mee gaan doen!

Meer recensies van Marja Vissers