Meer dan 5,3 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Lezersrecensie

Kleine zaken met enorme gevolgen

Marjan van Druenen 24 oktober 2019
Met de groei van het luchtverkeer neemt ook het aantal ongevallen toe. Hoewel technologische ontwikkelingen de luchtvaart steeds veiliger maken zijn er ook nadelige gevolgen, zoals nieuwe onvoorziene problemen en risico’s. De Belgische auteur Tom Dieusaert woont en werkt al 20 jaar in Latijns-Amerika en maakte een analyse van een aantal vliegtuigrampen. Hij hoopt dat zijn boek ‘Computer Crash, wanneer boordtechnologie faalt’ zal bijdragen aan een debat.

De doorgedreven automatisering in de wereld, en met name in de burgerluchtvaart, heeft al meerdere crashes veroorzaakt. Piloten worden steeds overbodiger doordat computers de vlucht beheersen. Als er dan toch iets misgaat, houdt de piloot die een minimum aan manuele vaardigheden geleerd heeft, weinig controle. Dieusaert werd geïnspireerd door een gesprek met een voormalig senior purser bij Aerolinas Argentinas en startte een onderzoek naar een aantal vliegtuigcrashes veroorzaakt door computerstoringen. Hij beet zich vast in het dodelijkste Air France ongeluk ooit (2009) waarbij een Airbus A330-200 van Rio de Janeiro naar Parijs van de radar verdween boven de Atlantische Oceaan. Een triest voorbeeld van vergaande automatisering waarbij de boordcomputers het vliegtuig controleerden en de piloten het nakijken hadden.

De rode draad is verwarring in de cockpit door problemen met de instrumenten waarbij tegenstrijdige informatie wordt ontvangen. Vliegtuigsystemen reageren op foute informatie en geven verkeerde commando’s door. Piloten krijgen de schuld, waarbij regelmatig sprake lijkt van een ethisch vraagstuk; het vermoeden bestaat dat knoeien met onderzoeksresultaten, geld en persoonlijke belangen hier een rol spelen. Het verhaal gaat dus dieper dan de nadelige gevolgen van technologie alleen.

Voor dit onderzoek sprak Dieusaert met diverse piloten, maar ook met organisaties en nabestaanden van slachtoffers. Hij deed grondig onderzoek, las vele verslagen en procedures. In de bijlage staan de gebruikte luchtvaartterminologie en de afkortingen van organisaties en instellingen verklaard. Zijn verhaal -Vlaams taalgebruik- verloopt vlot en is bijzonder goed te volgen, ook voor de luchtvaartleek. Hoewel Dieusaert zonder opsmuk details vertelt, leest het als een spannende intrige met 2 hoofdverdachten: mens en machine. Wanneer je de emotie van een lezer kunt triggeren, is er sprake van een goed boek. Het is Dieusaert gelukt.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Marjan van Druenen