Veel wijsheid

Marjan van Druenen 26 september 2019
In het oude Egypte was blauw een veel voorkomende kleur. Deze werd geassocieerd met de hemel en de Nijl. De kleur symboliseerde het heelal, de schepping en de vruchtbaarheid. In de tijd van de farao’s bracht ze geluk in het hiernamaals. Niet voor niks is het omslag van ‘Inwijding, Priesteres in Egypte’ voornamelijk blauw getint.

De geboren Hongaarse Elisabeth Haich beschrijft de eenzaamheid die ze voelde in haar jeugd. Ze had het gevoel dat haar ouders niet haar echte ouders waren en het land waar ze woonde niet haar vaderland was. Eenmaal op school voelde ze zich een vreemde en nòg eenzamer. Ze was net een spons, nam alles uit haar omgeving op, las alles wat los en vast zat en zocht tevergeefs naar antwoorden op al haar diepzinnige vragen. Deze antwoorden krijgt ze in haar visioenen waarin ze de dochter van de Farao en plaatsvervangend koningin is.

De eerste druk verscheen bij Ankh Hermes in 1978 en ik herinner me dat het meerdere malen op mijn pad is verschenen. Zo hoorde ik er enthousiaste verhalen over van een vriendin, op de yogaschool werd er over gesproken en thuis slingerde het uit de bibliotheek geleende boek van mijn moeder rond, wat telkens weer verlengd werd. En toch heb ik het nooit gelezen. Ik was er zeker nog niet aan toe?

Mijn verwachtingen waren hooggespannen. Ik had immers al heel wat positieve verhalen gehoord. En ik werd niet teleurgesteld. Dit is een boek dat verdient meerdere keren gelezen te worden. Dit is zo’n exemplaar dat je in je collectie móet hebben! Opvallend is dat het altijd actueel zal blijven. Onderwerpen zoals: mindfulness, leven in het Nu, astrologie, het Oude Egypte, de Bijbel, non-dualiteit, reïncarnatie en lotsbestemming kleuren het boek.

Het inwijdingsvisioen leest als een spannende thriller, maar is vooral het inzien van de waarheid, de goddelijke Alwetendheid. Waarom zijn wij hier en wat voor zin heeft het leven? Het geeft stof tot nadenken. Een mooie reis door de geest.

Het mysterieuze omslag, het fijne zachte papier (echt waar!) en de indrukwekkende, leerzame teksten maken het een aanrader voor geïnteresseerden in spiritualiteit in de breedste zin van het woord. Een dikke tien, gewoon omdat iedereen dit zou moeten lezen.

Meer recensies van Marjan van Druenen