Uit de duisternis, in het licht

Marjan van Druenen 07 januari 2020

Misschien heb je gehoord van, of wellicht zelfs weleens gekeken naar Dr. Phil (McGraw); de Amerikaanse psycholoog die  adviezen geeft in zijn tv-programma De Dr. Phil Show. Daar zou je auteur Mike Bayer (of ‘Coach Mike’, zoals hij genoemd wil worden) gezien kunnen hebben. Bayer is een van de adviseurs van het programma en er geregeld te zien.

Naast zijn televisieoptredens is hij ook de oprichter en eigenaar van CAST Center, een kliniek voor artiesten, sporters en hooggeplaatste managers die autonomer en succesvoller willen gaan leven. In Je beste ik, met een voorwoord van (hoe kan het ook anders?) Dr. Phil, presenteert hij een deel van de zelfhulpmethode die zijn beroemde cliënten gepresenteerd krijgen. Maar worden we niet een beetje moe van al die zelfhulpboeken?

Bayer heeft in het verleden een methamfetamine-verslaving gehad, waar hij succesvol van is afgekickt. Het bracht hem op het pad van counselor voor alcohol- en drugsverslaafden. Later is hij zich gaan toeleggen op interventies, waarbij hij door een persoon wordt benaderd wanneer iemand in zijn of haar omgeving niet bereid is om te veranderen. Bayer moet dan de aanzet geven tot een positieve verandering, zodat alle partijen weer met elkaar kunnen samenwerken.

In zijn werkboek zegt Bayer een persoonlijk plan voor de lezer uiteen te zetten om je leven opnieuw uit te vinden; om je beste ik te ontdekken én te worden. Hij gaat uit van de begrippen ‘een betere ik’ en een ‘anti-ik’, dat laatste is ons ego. Na een rommelige inleiding krijg je de gelegenheid je beste-ik en anti-ik te herkennen door middel van tekst, vragen en oefeningen. Dan ga je aan de slag met de zeven terreinen van je leven die uit balans kunnen zijn: je sociale leven, privéleven, gezondheid, opleiding, relaties, werk en je spirituele leven.

Ieder hoofdstuk begint met een succesverhaal van de auteur. Vervolgens krijg je (schrijf-)oefeningen of worden er vragen gesteld over bijvoorbeeld feedback geven, luisteren, kernwaarden en innerlijke criticus. De zwart-wit afbeeldingen zijn schaars en voegen weinig toe aan de inhoud. De lijstjes (met bijvoorbeeld kernwaarden) zijn wel handig in gebruik, evenals de voorbeelden van antwoorden bij de vragen. Noten en verwijzingen staan onderaan de bladzijden.

Bayer gaat prat op zijn CAST Centers, deze worden dan ook te pas en te onpas benoemd, iets dat op een gegeven moment vervelend wordt. In de teksten staan veel slordigheden en soms ronduit fouten. Hoewel het boek in Amerika is bestempeld als een New York Times bestseller, mist het de potentie een grote aardverschuiving te veroorzaken. Je beste ik helpt je op gang, maar diepgang moet elders gezocht worden.

Meer recensies van Marjan van Druenen