De zoeker is het gezochte

Marjan van Druenen 26 november 2019
Mirabai Starr (geboren 1961) is auteur, vertaalster van oude, heilige literatuur én rouwconsulente. De dood van haar dochter Jenny bracht haar ertoe dit boek te schrijven.

De bijzonder uitnodigende en kleurrijke cover, waar het toonbeeld van een wijze vrouw op prijkt, geeft als ondertitel mee: Levenslessen van krachtige en wijze vrouwen, godinnen en mystici. Voor vrouwen die de mystieke essentie van alle religies en andere wijsheidstradities liefhebben. En dat is enigszins betreurenswaardig, aangezien de meeste mannelijke lezers nu afgehaakt zijn.

Starr laat in 12 hoofdstukken, verschillende levensessenties zien. De opbouw is steeds hetzelfde, beginnend bij ‘Introductie’ waar het thema in verhaalvorm wordt voorgesteld alsof het over jou gaat. Je wordt direct aangesproken en dat is best confronterend. Er volgen levensverhalen van Starr en haar vele vrienden, verhalen van mystici, mythologie, legenden of oude (volk)verhalen waarin het betreffende onderwerp centraal staat. Denk hierbij aan: jezelf verbinden, je verlangen, seksualiteit, ontdekken wie je werkelijk bent of vergeving. Er wordt afgesloten met ‘Verdieping’, meestal een (schrijf)oefening of contemplatie.

Ongetemde wijsheid is een boek waarin veel meer kennis te vinden is dan het omslag doet vermoeden. Starr heeft opvallend actuele thema’s in haar boek verwerkt. Denk aan de klimaatcrisis, de zorg om de Aarde in al haar facetten en de overconsumptie. En over de meeste grote wereldreligies schrijft ze dat deze de neiging hebben de nadruk te leggen op het ontstijgen van het lichaam en andere aardse afleidingen. Belangrijke leiders zijn mannen die vastbesloten zijn hun innerlijke hartstocht te bedwingen en met name het vrouwelijke af te wijzen. We zijn bekend met de gevolgen hiervan. De rode draad is dat we allemaal met elkaar verbonden zijn. Dàt is wat het heilig vrouwelijke altijd al geweten heeft.

Theresia van Avila wordt door Starr ten tonele gebracht als rolmodel voor een gepassioneerd en betrokken leven. Zij leefde ten volle haar eigen leven en liet zich door niemand van de wijs brengen. Voor haar was eenwording een kwestie van omarmen van de onontkoombare werkelijkheid. Ook de Indiase dichteres Mirabai en de Engelse mystica Juliana van Norwich krijgen een podium, zo ook al Starr’s wijze (veelal voor ons onbekende) vriendinnen.

Deze levenslessen gaan over de herinnering dat we nooit van elkaar gescheiden zijn geweest (non-dualiteit) en over de kracht van liefde. Het is een toegankelijk geheel geworden en zeer geschikt voor wie (m/v) op zoek is naar bewustwording. En wie is dat niet?!

Het boek: ‘De ontembare vrouw’ van de Amerikaanse Jungiaanse psychologe Clarissa Pinkola Estés is een mooie aanvulling hierop.

Meer recensies van Marjan van Druenen