Avontuur en introspectie.

Marjan van Druenen 18 september 2019
‘Wanneer ik de honden uitliet in het park kreeg ik soms de behoefte languit in het gras te gaan liggen. Op mijn rug, armen en benen gespreid, geen moer gevend om wat langslopende baasjes ervan vonden dat ik als enige in de berm lag, zonder zon of picknickkleed.’

‘Was ik dan niet gelukkig?’ Hoe vaker auteur Hedwig Wiebes zichzelf die vraag stelde, hoe meer zin ze kreeg het luxe vanzelfsprekende leventje op te geven voor een reis in een oude VW Bus. Welke burger zegt niet weleens uit deze zieke maatschappij te willen stappen en het roer compleet om te willen gooien? Hedwig en partner Jeroen deden het daadwerkelijk. Zij hadden het lef hun penthouse in te ruilen voor een hippie bus en het avontuur te gaan beleven. Samen met hun 2 hondjes reisden ze naar verschillende landen binnen, maar ook buiten Europa.

Wiebes doet verslag van dit gewaagde avontuur in haar debuut: Wat er is, over het grote verlangen naar een klein leven. Als journalist schreef zij altijd al en dat is te merken. Met zeer vlotte pen maakt ze de lezer deelnemer aan een reis door het leven. Logischerwijs lezen we over de expeditie. Hier en daar krijgen we wat informatie over de natuur en hoe het is om met een minimum aan bagage en zonder enig comfort te reizen. Maar bovenal is het een kleine verhandeling over het innerlijk leven. Zoals het Wiebes aan het denken zet, zet het ook jou als lezer aan het denken.

En dat is mooi, want het betreft veelal universele thema’s en lessen. Het belang van leren loslaten, leven in het nu en het vraagstuk wanneer ben je echt gelukkig? Maar ook dat status niet alleen een huis of auto bezitten is, maar eerder het hebben van schoon haar en naar het toilet kunnen als je moét!

De afbeeldingen, waarvan je er geen één in het boek vindt, zijn te bekijken op Instagram. Samen met het zeer openhartige verhaal lijkt het net alsof je zelf op reis bent.

Meer recensies van Marjan van Druenen