Het eerste boek van Richard Russo wat ik ooit las nam ik mee uit de biep omdat ik de cover mooi vond. Dat was schadevolle jaren (the risk pool). Ik vond het boek nog mooier dan de cover. Het speelde in een stadje genaamd Mohawk en volgde de levens van een aantal zeer kleurrijke inwoners.

Richard Russo is een meesterlijk verteller, in de beste Amerikaanse traditie.
Schreef ik toen, op 2 juli 2013.
En dat kan ik nu ook schrijven nadat ik zijn nu pas vertaalde debuut Mohawk heb gelezen. Hij beschrijft de lotgevallen van een aantal mensen zoals jij en ik, het zou saai kunnen zijn om te lezen over deze mensen, maar dat is het niet; Russo laat ze dramatische dingen beleven, er zit een tragiek in , maar ook hoop. Net als Schadevolle Jaren is ook dit weer een prachtig boek van een groot verteller. Mohawk en zijn bewoners leven, je voelt compassie met ze, je gunt ze betere tijden of vindt ze ouwe zemelaars of zielige losers die je zoveel ellende niet gunt of sluit ze in je armen omdat je van ze gaat houden.
Overigens zou deze vertaling ook weer eentje zijn die ik vanwege de cover uit de kast zou trekken. Ware het niet dat ik Russo nu wel ken en hem dus sowieso al wilde lezen.

Reacties op: Mohawk, Russo County USA

Mohawk - Richard Russo