Aangrijpend verhaal!

Mieke Piersma 09 januari 2021
Wat een prachtig, ontroerend verhaal over de 13 jarige Lisa, die door een bombardement gewond raakt en daardoor haar geheugen verliest. Ze weet niet meer wie ze is, wat haar naam is en waar ze vandaan komt. Vanaf dat moment wordt ze Charlotte genoemd. Ze heeft het zwaar te verduren in deze tweede wereldoorlog. Haar ouders hebben haar naar Londen gestuurd, omdat ze dachten dat ze daar veiliger was dan in haar woonplaats in Duitsland.

Het verhaal grijpt je enorm aan als je leest wat voor ontberingen zij moet doorstaan. Ze komt in een pleeggezin terecht bij Naomi en Dan en dit echtpaar geven haar een thuis gevoel en de band wordt hechter naarmate ze er langer is. Ze leert Harry kennen, die ook uit Duitsland komt. Ze worden vrienden, maar heeft hij wel een goede invloed op Lisa ? Naomi en Dan betwijfelen dit….

Op het moment dat zij door een bom geraakt wordt raakt ze bewusteloos en komt in het ziekenhuis terecht. Ze is haar geheugen kwijt, met alle ellende vandien. Je vraagt je af of dit wel weer goed komt…Ook het huis van Naomi en Dan wordt geraakt en er blijft niet veel van over. Gelukkig overleven zij het en vluchten naar het platteland, daar woont een vriendin die hun liefdevol opneemt. Ze kunnen Lisa nergens vinden, zoeken overal zonder succes en denken dat ze niet meer leeft. Vanaf dit moment wordt ze Charlotte genoemd en je hebt haar al gauw in je hart gesloten.

Een prachtig, ontroerend maar ook een triest oorlogsverhaal die bij je binnenkomt. Ik kon het boek moeilijk wegleggen en ondanks dat het een dikkertje is blijft hij boeien tot de laatste bladzijde. Diney Costeloe heeft een prettige schrijfstijl voor iedereen, dus leest dit boek als een trein.
Ik heb er van genoten en nog meer respect gekregen voor mensen die een oorlog meegemaakt hebben. Aanrader !

Meer recensies van Mieke Piersma