4,5/5* Waartoe hartstocht kan leiden als deze de kans krijgt

Mieke Schepens 20 november 2019
Schaduwliefde gaat voornamelijk over liefde, maar belicht tegelijkertijd de andere kant van liefde: waar deze liefde toe kan leiden. Dat heeft niets meer met liefde te maken.

In de tien verhalen in Schaduwliefde is realiteit door de auteur op een geloofwaardige manier vermengd met fictie. De kennis van Van Laerhoven over de locaties en de bewoners waarover hij schrijft ligt hier aan ten grondslag.
Tijdens het lezen is het alsof naar een programma gekeken wordt waarin achtergronden belicht worden van gruwelijke misdaden die gepleegd werden in realiteit of in de gedachten van in oorsprong liefhebbende personen.
Waar houdt liefde op en wordt het een reden om met oogkleppen op, iets of iemand te volgen. Blijkt het uiteindelijk de aard van het individu te zijn of gebeurde er iets in zijn of haar leven waardoor de reacties zijn zoals ze zijn? En is het dan minder erg?

"Vroeg of laat gaat het hart dood aan de littekens die leugens maken."

De tien verhalen zijn stuk voor stuk een eyeopener. Het ene verhaal is rauw en grof, het andere is daarentegen heel begrijpend en aardig voor het personage maar alle tien zijn ze door de auteur in duidelijke taal neergeschreven. Na het lezen blijf je nog een tijdje hangen in de beschreven sfeer en kunt zo de boodschap nog even laten bezinken.

Ik heb deze tien verhalen in Schaduwliefde graag gelezen omdat ze me meegenomen hebben op een reis door de tijd en door verschillende locaties, maar bovenal om te zien waartoe hartstocht kan leiden als deze de kans krijgt. Hartstocht is tenslotte niet alleen toepasbaar in de liefde en dat moeten we onder ogen blijven zien.

Meer recensies van Mieke Schepens