Macht corrumpeert

Mieke Scheveningen 29 augustus 2020
“‘Erg is dat, hè,’ zei Agnes zacht. ‘Als ze niet blijken te zijn wie je dacht.'”

Iedereen heeft z’n prijs. Iedereen betaalt (uiteindelijk) z’n prijs. Dat geldt al in het gewone leven, laat staan bij ongewenste malafide betrokkenheid. Dit fictieve verhaal staat als een huis. Het is gebaseerd op huidige misstanden in de financiële wereld. Het gaat over belastingontduiking, oorlogsmisdadigers, terroristen, criminele organisaties als de maffia, corruptie, witwas- en omkooppraktijken. En als je alle criminelen bundelt met hun geldzaken bij één bank met twee gezichten - een oprechte naar buiten toe en een ondergrondse- dan heb je individuele helden nodig, die hun nek durven uit te steken, willen de misstanden stoppen. Het verhaal van Cristina gaat verder dan dat. Als je gewoon veel houdt van een crimineel of klokkenluider en je komt er te laat achter hoe ze handelen, wat doe je dan? De alwetende verteller voert drie sterke vrouwen op, die, zonder dat dit hun keuze is, zorgen voor een spannende ontknoping. De hoofdrol is weggelegd voor Annabel, de vrouw van Matthew de bankier. Maar zeker ook voor de journaliste Marina en de secretaresse Zoë. Ook al lees ik niet graag over dit soort keiharde voorstelbare taferelen, het is goed geschreven, en het loopt goed af. Aan het eind krijg je rust, maar de feitelijke blik op bestaande misstanden verontrust en houd je voortaan wakker.

Meer recensies van Mieke Scheveningen